Cathrine Posted April 4, 2018 Report Share Posted April 4, 2018 I Danmark sier man sygeplejerske. Det er da svært lite kjønnsnøytralt. Heter også mannlige sykepleiere sygeplejerske i Danmark? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariusM Posted April 5, 2018 Report Share Posted April 5, 2018 Jeg fulgte en stund med på en TV-serie fra Danmark (ala "24t på legevakten", "Ambulansen", "112 på liv og død" osv), der ble både menn og kvinner presentert som sygepleierske. Jeg hadde anledning til å spørre en danske her forleden dag om det virkelig er slik at dette funker på både menn og kvinner - noe han bekreftet. Så jeg må vel si ja til ditt spørsmål Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted April 5, 2018 Author Report Share Posted April 5, 2018 Godt du ikke er dansk Marius Det kan ikke være et sjakktrekk med en slik yrkestittel hvis de ønsker flere menn inn i yrket. Men vi er ikke stort bedre her når det gjelder jordmor og helsesøster, og vi vet jo hvor mange menn det er i disse spesialitetene. Der har tross alt danskene en bedre yrkestittel. Helsesøster heter vel sundhedsplejer i Danmark. Pussig at de heter sundhedsplejer og ikke sundhedsplejerske. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.