Jump to content
Sykepleiediskusjon

Alt man ikke lærte på studiet


Sokremorne

Recommended Posts

Jeg er ferdig sykepleier, men er så usikker på alle disse tingene "alle vet", men som jeg aldri lærte på studiet.. Jeg har prøvd å spørre men får aldri gode svar, så får prøve her..

Vi skal ofte skrive sårprosedyrer.. Men jeg har aldri hverken på arbeidsplass eller under studiet fått opplæring i de ulike produktene man kan velge... Hvordan ver jeg om jeg skal bruke den eller den kremen, eller allevyn, polymem eller sølv eller noen av de andre 35 ulike "plasterne" som er i skapet?

Hvordan vet jeg at det er khlorexidin og ikke nacl jeg skal skylle med? Jeg vet jo ingenting! :(

 

Lurer og på hvordan jeg vet hvor mye o2 en pasient bør få.. Hva er huskereglene liksom i forhold til metning/sykdom og antall liter o2? Har så mange kollegaer som vet det, men de "bare vet det"..... Jeg har ikke noe forhold til dette overhooodet.....

 

Føler.meg helt inkompetent men finner ikke disse tingene i bøker heller... 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen god følelse, men trøst deg med at de aller fleste nyutdannede opplever dette. Det er fryktelig mye man må lære og det er ingen skam å ikke vite.

Først lurer jeg på pasientgruppen du jobber med? Hva slags sår det her er snakk om og de som skal ha o2 hva er diagnosen?

Har du spurt om det er noen fagprosedyrer på avdelingen der du jobber som du kan forholde deg til? Tenker også at du som er ny trenger veiledning på sårprosedyrene dere bruker på avdelingen, for hvordan skal du som ny kunne vite dette? 

Legger ved noen lenker om sårstell

 http://www.helsebiblioteket.no/fagprosedyrer/ferdige/kreftsar-sarstell-topikal-behandling

http://www.nifs-saar.no/retningslinjer_bandasjer.html

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Cathrine said:

Dette er ingen god følelse, men trøst deg med at de aller fleste nyutdannede opplever dette. Det er fryktelig mye man må lære og det er ingen skam å ikke vite.

Først lurer jeg på pasientgruppen du jobber med? Hva slags sår det her er snakk om og de som skal ha o2 hva er diagnosen?

Har du spurt om det er noen fagprosedyrer på avdelingen der du jobber som du kan forholde deg til? Tenker også at du som er ny trenger veiledning på sårprosedyrene dere bruker på avdelingen, for hvordan skal du som ny kunne vite dette? 

Legger ved noen lenker om sårstell

 http://www.helsebiblioteket.no/fagprosedyrer/ferdige/kreftsar-sarstell-topikal-behandling

http://www.nifs-saar.no/retningslinjer_bandasjer.html

Jeg tenker spesielt på feks sykehjem osv. Der jeg har jobbet til nå har det ikke vært noen prosedyrer å forholde seg til ved sår hvertfall. Alle bare virker til å kunne det etter mange års praksis.

Skal søke meg ny jobb nå og vil så gjerne lære disse tingene så jeg slipper grue meg til problemene dukker opp igjen :( 

 

Link to comment
Share on other sites

Så bra at du  både er kunnskapshungrig og viser en sunn skepsis. Hold fast på dette fordi det vil føre til at du vil lære masse og ikke gror fast i  "sånn-gjør-vi-det-her". Når du skal inn på en ny arbeidsplass vil det være en annen sammensetning av pasienter, annen kompetanse blant andre ansatte, så det er ikke sikkert at alt er overførbart. Det er ikke så mye som er to streker under svaret i de spørsmål du stiller her. Sår er et sammensatt problem, og må behandles ut fra årsak og alvorlighetsgrad. Om er er en hudavskrapning på armen, et trykksår på baken, et venøst betinget eller arterielt betinget leggsår så er det ulike tilnærminger. Utover dette vet jeg alt for lite om sår, og er avhengig av å få sårprosedyre av f.eks ortopedisk tilsyn som kan lage optimale sårprosedyrer. Linkene fra Cathrine kan sette deg på riktig spor, og det er nyttig at du følger din nysgjerrighet, for kunnskapen endrer seg og en må oppdatere seg jevnlig. 

O2 er et legemiddel på lik linje med alle andre legemiddel, og skal forordnes av lege. Dersom en pasient har intermitterende behov for O2 så kan det hende at en lege har sagt at pasienten kan får så og så mye O2 ved behov - og da kan det være derfor noen "bare vet" når og hvor mye O2 som skal gies. En pasient uten kronisk lungesykdom tåler nok noen liter O2 (det er ikke uvanlig at pasienter får 10 liter O2 i ambulanse f.eks.), mens en pasient med respirasjonssvikt type2 vil kunne dø av dette. O2 vil derfor måtte tilpasses helt individuelt. Har du en pasient som plutselig blir dårlig og har saturasjon på 60-70-80% så vil vel enhver sette på noen liter O2, men da ringer man selvsagt også lege samtidig og gjør rede for hele ISBAR.

Du føler deg inkompetent, det er du ikke, men du mangler kunnskap som opparbeides gjennom erfaring - og det mener jeg er en viktig erkjennelse å ha når man er nyutdannet. Sykepleierutdanningen er en grunnutdanning. Den skal lære deg helt grunnleggende ting som må være på plass for å omgå pasienter og legemidler på en trygg måte. Den skal også sette deg i stand til å se hva du IKKE kan i en gitt situasjon, slik at du vet når du opererer innenfor din kompetanse. Den skal lære deg hvordan du innhenter kvalitetssikret kunnskap slik at du kan tilegne deg mer og mer kompetanse og dermed utvide din faglige plattform. Det er derfor det er så bra at du stiller de spørsmål du gjør og at du er bevisst hva det er du holder på med. BRA!

Link to comment
Share on other sites

Legger også ved noen lenker om o2 behandling. Nå vet jeg ikke hva slags avdeling du jobber på, men det kan kanskje være en fast ordinasjon for enkelte pasientgrupper, feks friske nyopererte. Men da burde de kanskje fortalt deg det når du spurte.

Helsebiblioteket fagprosedyrer:http://www.helsebiblioteket.no/fagprosedyrer/ferdige/oksygenbehandling-for-voksne-pasienter-innlagt-pa-sykehus#Felles-framgangsmåte-for-all-oksygenbehandling

Legevakt håndboken:
http://www.lvh.no/naar_det_haster/praktiske_ferdigheter/oksygenbehandling/oksygenbehandling

Felleskatalogen. Står ikke noe i selve FK teksten, men går men inn på Spc finner du dette:
https://www.legemiddelsok.no/_layouts/15/Preparatomtaler/Spc/11-8475.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjest

Liten trøst, men mye kommer med erfaring. Og så er det mange ganger man prøver seg fram til pasienten feks har akseptabel/god saturasjon. Er dessverre ingen regel med oksygen, bortsett fra at man skal være forsiktig med oksygen til KOLS-pasienter som har respsvikt type 2. Masse verdifull erfaring lærer man av kollegaer, jeg lærer fortsatt etter tyve år i yrket og på spesialavdeling. Og så lærer man ved å prøve seg fram til man er fornøyd (feks med oksygen).

Såstell er veldig komplekst, da det er som du sier masse ulike produkter på markedet med ulike funksjoner. Spør om dere kan ha intern opplæring fra sykepleier ved feks hudavdeling på sykehuset (hvis dere har det i nærheten), det er nok noe som også kommer dine kollegaer til gode. En god arbeidsplass har også prosedyrer, kanskje dere har noe for sårstell. Klorheksidin brukes hos oss kun ved cvk-stell og lignende, ellers bruker vi saltvann (også i sår). 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy