Jump to content
Sykepleiediskusjon

Alt man ikke lærte på studiet


Sokremorne

Recommended Posts

Jeg er ferdig sykepleier, men er så usikker på alle disse tingene "alle vet", men som jeg aldri lærte på studiet.. Jeg har prøvd å spørre men får aldri gode svar, så får prøve her..

Vi skal ofte skrive sårprosedyrer.. Men jeg har aldri hverken på arbeidsplass eller under studiet fått opplæring i de ulike produktene man kan velge... Hvordan ver jeg om jeg skal bruke den eller den kremen, eller allevyn, polymem eller sølv eller noen av de andre 35 ulike "plasterne" som er i skapet?

Hvordan vet jeg at det er khlorexidin og ikke nacl jeg skal skylle med? Jeg vet jo ingenting! :(

 

Lurer og på hvordan jeg vet hvor mye o2 en pasient bør få.. Hva er huskereglene liksom i forhold til metning/sykdom og antall liter o2? Har så mange kollegaer som vet det, men de "bare vet det"..... Jeg har ikke noe forhold til dette overhooodet.....

 

Føler.meg helt inkompetent men finner ikke disse tingene i bøker heller... 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen god følelse, men trøst deg med at de aller fleste nyutdannede opplever dette. Det er fryktelig mye man må lære og det er ingen skam å ikke vite.

Først lurer jeg på pasientgruppen du jobber med? Hva slags sår det her er snakk om og de som skal ha o2 hva er diagnosen?

Har du spurt om det er noen fagprosedyrer på avdelingen der du jobber som du kan forholde deg til? Tenker også at du som er ny trenger veiledning på sårprosedyrene dere bruker på avdelingen, for hvordan skal du som ny kunne vite dette? 

Legger ved noen lenker om sårstell

 http://www.helsebiblioteket.no/fagprosedyrer/ferdige/kreftsar-sarstell-topikal-behandling

http://www.nifs-saar.no/retningslinjer_bandasjer.html

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Cathrine said:

Dette er ingen god følelse, men trøst deg med at de aller fleste nyutdannede opplever dette. Det er fryktelig mye man må lære og det er ingen skam å ikke vite.