Jump to content
Sykepleiediskusjon

Er det en lege om bord?


Cathrine

Recommended Posts

Tid for ferie og mange skal ut å fly. Kom over denne artikkelen https://tidsskriftet.no/2018/06/reportasje/er-det-en-lege-om-bord.  Tenke da straks på om det er noen her som har opplevd at de må trå til når de har vært ute og reist? 

Jeg har kun stoppet ved to ulykker de har vært langs veien. Den ene gangen en baby som satt i en bil som kjørte av veien. Den virket uskadet og det kom en lege som overtok ansvaret. Andre gangen var det to syklister som hadde kræsjet. Også denne gangen kom det en lege så jeg var ikke alene. De ble lagt inn på den avdelingen jeg jobbet på. Da jeg kom på jobb noen dager etter var de allerede utskrevet. Så det har aldri vært den store dramatikken, heldigvis!

 

Link to comment
Share on other sites

Det der murrer i bakhodet hver gang jeg går ut døra egentlig.. jeg har involvert meg en gang på et kjøpesenter hvor en eldre kvinne besvimte. Hun kom seg raskt på bena og det ble ikke mer av det. En annen gang var det en motorsyklist som hadde hoppa over eget styre i forbindelse med en nedbremsing foran rundkjøring i tunnell. Det var en bil som hadde bråbremset foran. Det var egentlig litt skummelt - fordi han var skikkelig mentalt påvirket og de som hadde kommet til før meg opptrådte paniske. Men legevakt, brannvesen og politi kom etter kort tid og tok over. Sitter jeg på langtur bak rattet er jeg alltid obs på hvilken vei jeg er på, hva det siste tettstedet var, hvilken fartsgrense det er på stedet. Kona blir stadig minnet på om hvor varseltrekanten er og at hun må bidra til å sikre ulykkesstedet ved behov. Så følelsen av potensielt ansvar ligger der.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MariusM said:

Det der murrer i bakhodet hver gang jeg går ut døra egentlig.. jeg har involvert meg en gang på et kjøpesenter hvor en eldre kvinne besvimte. Hun kom seg raskt på bena og det ble ikke mer av det. En annen gang var det en motorsyklist som hadde hoppa over eget styre i forbindelse med en nedbremsing foran rundkjøring i tunnell. Det var en bil som hadde bråbremset foran. Det var egentlig litt skummelt - fordi han var skikkelig mentalt påvirket og de som hadde kommet til før meg opptrådte paniske. Men legevakt, brannvesen og politi kom etter kort tid og tok over. Sitter jeg på langtur bak rattet er jeg alltid obs på hvilken vei jeg er på, hva det siste tettstedet var, hvilken fartsgrense det er på stedet. Kona blir stadig minnet på om hvor varseltrekanten er og at hun må bidra til å sikre ulykkesstedet ved behov. Så følelsen av potensielt ansvar ligger der.

Ja da tenker du mer på dette enn meg, men jeg har utstyret klart i bilen. Førstehjelpspakke pluss noen vinylhansker.

Glemte å fortelle om en gang jeg var på restaurant. Rett ved meg satt det to unge damer på barstoler rundt et lite bord. Plutselig besvimte hun ene og falt rett ned på gulvet. Hun våknet raskt, følte seg ikke uvel, og var heller ikke beruset. Jeg sa hun fikk dra hjem, men ikke alene og ta kontakt med legevakt om hun skulle føle seg dårlig. Har i ettertid tenkt at det kanskje var litt overflatisk tenkt av meg. Jeg skulle kanskje ha sendt henne rett på legevakten. Hva vill dere ha gjort i en liknende situasjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy