Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips til voksen student


tonjeo

Recommended Posts

Hei. Trenger noen tips fra dere som har studert sykepleie i voksen alder. Er selv 43 år. Gift og har to barn. Jobbet mange år i privat sektor, men har nå lyst til å realisere drømmen min om å bli sykepleier. Starte studier i Oslo neste høst. Må ta  opp et par fag først. Går det å studere med barn, boliglån og er det mulig å jobbe litt ved siden av? Blir en total endring for oss, men har lyst til å gjøre noe annet som gir mer mening. Trenger noen motivasjonshistorier som hjelper meg det neste året som må gås med til sparing til veien videre?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg begynte på utdanningen da jeg var 28, hadde da et barn.
Det ble en stor omveltning, men gikk veldig greit! Jeg gikk deltid da, så jobbet endel ved siden av. Får jo da redusert stipend/lån. Går du heltid vil du få mer lån.
På de 4 årene jeg gikk hadde vi ikke noen "skikkelig" sommerferie (mener da reise til utlandet - vi hadde fine somre uansett :) ). Jeg hadde ca 1-2 uker ferie hvert år, og jobbet resten.
Jobbet også alle røddager jeg kunne, som påske, jul, pinse. Gode penger å tjene da.
Studiet er kjempespennende og jeg syns hele veien det var verdt det. Vi var innstilt på å ha det økonomisk trangt, og det gikk overraskende greit. Solgte bilen og kjøpte en billig en, samt brukte bil så lite som mulig. Vi har heldigvis ikke bruk for bil til/fra jobb.
Prøvde å legge av litt penger hver mnd til praksisperioder. Når jeg hadde praksis fikk jeg ikke jobbet særlig mye utenom, så da var det greit å ha litt ekstra på lur, omså bare noen få tusenlapper.
Vi prioriterte å bruke mindre penger på klær og nye ting, og ikke minske matbudsjettet :) Man må jo bare prioritere det man syns er viktigst.
Vi ble også etterhvert mindre "redd" for å spørre om hjelp. Vi har begge foreldre som gjerne hjalp litt til. F.eks betalte min mamma for barnet vårt sine fritidaktiviteter, så der sparte vi litt pr år. Hun gjorde det med glede, og vi var glad for å slippe den utgiften.
Vi baserte oss altså ikke på hjelp, men det var veldig deilig når vi fikk det :) 
Kan også snakke med banken ang boliglån, kanskje det er mulig å få redusert avdragene og betale kun renter eller lignende? Enten hele utdanningsperioden, eller bare noen mnd i året. 

Det første halve året var tøffest, så gikk det veldig greit. Da jeg var ferdig og plutselig steg i lønn og hadde mer inn hver mnd var det helt merkelig! Vi visste ikke helt hva vi skulle gjøre med alle pengene, hehe! Var da blitt så vant med å ha det sånn. 

Masse lykke til med å realisere drømmen din! Det kommer til å gå kjempefint bare dere er innstilt på at det blir tøft. Det er såå verdt det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet vinteren 2015 med generell studiekompetanse. Ferdig våren 2017. Kom inn på spl.utdanningen høsten 2017. Har mann, to barn (tenåringer) og hus- og billån. Har en 14% stilling på sykehuset, Dvs. Hver 3.helg, samt jeg kan jobbe en del ekstra. Jeg går fulltid. I perioden med praksis ble det mindre ekstravakter, men hadde satt av en del penger slik at det gikk rundt. 

Vi har det ikke fett, men det går rundt ? Anbefales!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy