Cathrine Posted August 16, 2018 Report Share Posted August 16, 2018 HbA1c måling får endret måleenhet i september. Det skal måles i mmol/mol istedenfor prosent. Quote Hvilke negative konsekvenser kan endringen bety på kort sikt? - At leger, sykepleiere og pasienter ikke er informert godt nok og at de derfor blir forvirret når de får analysesvar i en helt annen størrelsesorden. På den annen side er det en fordel at de to enhetene er så forskjellige, for da er det vanskelig å ta feil av dem. For eksempel vil en HbA1c på 7,0 % være 53 mmol/mol. https://www.bioingenioren.no/aktuelt/2018/maleenheten-for-hbA1c-endres-fra--til-mmolmol-fra-30.-september/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariusM Posted August 17, 2018 Report Share Posted August 17, 2018 millimol per mol krasjer i mitt hode. Mmol/ml eller /l hadde jeg skjønt. x antall Millimol HbA1c per mol 'hva da'? Måtte google litt før jeg fant ut at det er Mmol/mol HbA1c/Hb. Så da lærte jeg noe nytt i dag også ? [Edit: Som det også står i artikkelen... kunne kanskje lest den før jeg posta.. ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted August 17, 2018 Author Report Share Posted August 17, 2018 Tenkte først det samme som deg, første gang jeg har sett mmol/mol, og ikke mmol/ml eller mmol/l Men det er jo egentlig ikke rarere enn 1000ml/l. Jeg lærte også noe nytt av dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.