Jump to content
Sykepleiediskusjon

Er det greit å banne?


Cathrine

Recommended Posts

Ja er det greit å banne når man snakker med pasienter? Jeg er ikke så sikker, det er vel best å droppe det? Enkelte pasienter kan  banne mye selv, jeg kan også banne når jeg ikke er på jobb, men det er ikke sikkert pasienten liker at man banner:
 https://sykepleien.no/2018/08/er-banning-greit-nar-sykepleiere-snakker-med-pasienter

Link to comment
Share on other sites

Det er mye rart en skal skrive artikler om må jeg si. Selv om jeg og kan finne på å banne privat, gjør jeg ikke det foran pasienter og pårørende (som jeg kan huske iallefall). Når jeg hører folk som banner mye blir jeg ganske fordomsfull, og det går litt løs på tilliten. Uten at jeg vil utdype det så mye. Jeg tenker at dersom vi skal fremstå som faglig sterke, reflekterte, kompetente sykepleiere, kan vi la sjauerspråket ligge igjen i garderoben.

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, MariusM said:

Det er mye rart en skal skrive artikler om må jeg si. Selv om jeg og kan finne på å banne privat, gjør jeg ikke det foran pasienter og pårørende (som jeg kan huske iallefall). Når jeg hører folk som banner mye blir jeg ganske fordomsfull, og det går litt løs på tilliten. Uten at jeg vil utdype det så mye. Jeg tenker at dersom vi skal fremstå som faglig sterke, reflekterte, kompetente sykepleiere, kan vi la sjauerspråket ligge igjen i garderoben.

Ja det er mye man kan skrive om. Vet ikke om du leste artikkelen, de har tatt utgangspunkt i en artikkel i VG. Temaet ble tatt opp i et foredrag i Arendalsuka, holdt av en barnelege som har doktorgrad i medisinsk kommunikasjon. Kopierer inn fra artikkelen i VG– "Norske leger må få lov til å banne i de riktige situasjonene. I dag er ikke det akseptert å si «faen» i møte med pasienter, noe jeg mener er feil, sier Bård Fossli Jensen, til VG." 

Enig med deg, selv om jeg kan banne  privat, er ikke religiøs, så tror jeg kanskje jeg ikke hadde likt om legen eller sykepleieren sa faen når vi snakket sammen. Det blir noe useriøst over det. 

Han sier vi må huske vi møter ekte folk med ekte problemer. Pasientene fortjener å møte et ekte mennesker og et ekte menneske kan finne på å banne.

Ja, men vi kan da være ekte selv om vi ikke banner.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy