Jump to content
Sykepleiediskusjon

Heter det veneflon?


Guest jaja

Recommended Posts

14 hours ago, Guest jaja said:

Det er ingenting som heter "veneflon".

Takk for at du blir med og rir denne kjepphesten. Vi håndterer sentrale og perifere venekatetere. De sentrale omtales ofte som CVK eller SVK. De perifere bør bli omtalt som PVK. "Venflon" er er handelsnavn, et varemerke som blant annet selger PVK'er. Andre selger også PVK'er som f.eks B.Braun og BD. Lenge har mange omtalt PVK som "venflon", noe som er greit nok det om man bruker det merket - men så har det sklidd ut til at man kaller det veneflon.. sikkert fordi det går i en vene men det gnistrer i ørene mine hver gang noen sier det. Jeg synes det er irriterende.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MariusM said:

Takk for at du blir med og rir denne kjepphesten. Vi håndterer sentrale og perifere venekatetere. De sentrale omtales ofte som CVK eller SVK. De perifere bør bli omtalt som PVK. "Venflon" er er handelsnavn, et varemerke som blant annet selger PVK'er. Andre selger også PVK'er som f.eks B.Braun og BD. Lenge har mange omtalt PVK som "venflon", noe som er greit nok det om man bruker det merket - men så har det sklidd ut til at man kaller det veneflon.. sikkert fordi det går i en vene men det gnistrer i ørene mine hver gang noen sier det. Jeg synes det er irriterende.

Enig! Rir gjerne den kjepphesten sammen med deg ?
Eneste er i samtale med folk utenfor helsevesenet merker jeg at de vet hva "venflon" er, men ikke PVK. Så da omtaler jeg det som "venflon, eller perifert venekateter som det egentlig heter". 
Ikke akkurat så ofte man kommer i den situasjonen da :) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy