Jump to content
Sykepleiediskusjon

Innhenting av pasient informasjon


Ymsetjenesta

Recommended Posts

Har tidligere jobbet med etterretning, så fikk tilbakemelding i sist praksis at de nesten var skremt over hvor mye jeg kunne lære om pasienter ved hjemmebesøk.

Når har jeg sykehjemspraksis og skal skaffe meg oversikt over en dement pasient på sykehjemmet og lage forslag til tiltak. Idag når jeg snakker med en vennine som er sosionom legger hun frem et særdeles kritisk spørsmål. Hvorfor henter du inn all denne informasjonen og systematiserer den? Hvor mye har du lovt til å innhente? Hvor mye er etisk å innhente?

Ble faktisk litt satt ut. Så måtte ta noen runder med meg selv på om jeg tilfredsstiller min egen nysgjerrighet, eller om jeg gjør noe som er hensiktsmessig for pasienten. Det levde liv vet vi er viktig i person orientert omsorg. Mitt fokus er å knytte det somatiske opp mot, pasientens fysiske og sosiale funksjonsnivå. Bla er det en milepæl i livet at hun må ta 3 nitro for å kupere br.sm for å delta på dans i en alder av over 80år. Har også funnet at hennes episoder med deler kommer med Sys BT over 160, og andre problemer kommer med Pulstrykk på under 40. Begynte med en analyse av hvilke BT som ble registrert av forskjellige ansatt. I dette tilfellet er det de samme som går igjen på høyeste og laveste trykk, men der skjønte til og meg jeg at nå var nok nok   :)

I Sykepleie og jus finner jeg bare plikten til å innhente informasjon. Det er ikke satt noen klar grense på hva som er nok informasjon.

 

Takker for alle innspill, også de kritiske   :)

 

MVH Morten

Link to comment
Share on other sites

Det er litt vanskelig å få helt tak i substansen i det du skriver.. jeg tolker milepæl som noe man oppnår etter å ha jobbet hardt for det. Ikke skjønner jeg hva en episode med deler er for noe og hvorfor det kommer når blodtrykket passerer 160mmHg. Og i et "normalblodtrykk" (120/80) er jo pulstrykket på 40, hvilke problemer er det som kommer med PT på <40?

Anywhoo.. mengen informasjon som innhentes må være det som er tilstrekkelig for å gi god helsehjelp. Innhenter du informasjon utover det du har tjenestelig behov for, _mener jeg_ at du passerer en etisk grense. Spørsmålet på andre siden av dette utsagnet må være: hvordan kan man vite at man har kartlagt tilstrekkelig uten å utforske randsonene av de avdekkede behov?

Link to comment
Share on other sites

Hei takk for bra svar. Har søkt litteratur og finne ikke svar. Det snakker bare om at du må innhente tilstrekkelig. Så tenker at i min presentasjon at det viktigste at jeg belyser dette temaet. Det skal være skriftlige rutiner på et en institusjon som beskriver rutinene. Dette er vel det skjemaet som sykepleier gjennomgår med pårørende ved mottak av nye beboere.

Pulstrykket ved 120/80 er 60 ikke 40. Tenker du sikter til MAP :) Jeg anser ikke 120/80 som et fint BT på en PT som er 93, det er bekymringsverdig lavt...........   :)

Og ser jeg har skrevet feil, skulle være episoder med delir :) F......autokorrekt........

 

Men igjen takk for fint svar.

 

MVH Morten

Link to comment
Share on other sites

Haha.. delir ja - det gir mening.

120/80 er et helt fint blodtrykk hos en frisk voksen, og omtales i ulik litteratur som "normalblodtrykk". Blodtrykk er imidlertid svært individuelt. Enig med deg at mange faktorer spiller inn hos multimorbide eldre, og derfor at avvik fra den enkelte pasients habitualtrykk er viktigere å ta hensyn til enn tallene i seg selv. 

Pulstrykket ved blodtrykk på 120/80 er 40, ikke 60. Jeg sikter ikke til MAP.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy