Jump to content
Sykepleiediskusjon

Behandling av prekakeksi


Cathrine

Recommended Posts

Vi vet at kakeksi ikke kan behandles, men det er viktig å oppdage prekakeksi slik at vi kan sette inn tiltak.

Er litt spent på hvor mye fokus det er på dette, og hvilke tiltak som gjøres. Hva gjør dere? Og når defineres det som prekakeksi?

Leser her at legemiddel er under utvikling og enn så lenge anbefales Omega-3.

Siterer:

Quote

Kakexi hos cancerpatienter är ett inflammatoriskt tillstånd som inte kan behandlas. Det är därför viktigt med att upptäcka prekakektiska tillstånd. Läkemedel mot tillståndet är under utveckling, tillsvidare rekommenderas Omega-3 samt perorala näringstillägg. Parenteral nutrition kan prövas, om vikten inte vänder inom fem dygn, bör försöket avbrytas. 

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3157


 

Link to comment
Share on other sites

Opplever at det er litt diskusjon om dette, noe litteratur skiller mellom primær og sekundær kakeksi, der primær er den som ikke kan behandles pga kreftsykdommens endringer i metabolisme. sekundær kakeksi betegnes som underernæring og avmagring relatert til bivirkninger av behandling eller noen ganger pga sykdommen i seg selv. Da kvalme, munntørrhet, nedsatt matlyst, obstipasjon og eller inaktivitet som behandlingsrelatert bivirkning, eller tumor i GIT en plass. Skal bidra litt mer når jeg er ferdig med hovedoppgaven til videreutdanningen i kreftsykepleie.. der jeg skal skrive om kakeksi, fokus på ernæring og livskvalitet hos pasienter med lungekreft i palliativ setting. ;)

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2018 at 11:41 PM, MariusM said:

Opplever at det er litt diskusjon om dette, noe litteratur skiller mellom primær og sekundær kakeksi, der primær er den som ikke kan behandles pga kreftsykdommens endringer i metabolisme. sekundær kakeksi betegnes som underernæring og avmagring relatert til bivirkninger av behandling eller noen ganger pga sykdommen i seg selv. Da kvalme, munntørrhet, nedsatt matlyst, obstipasjon og eller inaktivitet som behandlingsrelatert bivirkning, eller tumor i GIT en plass. Skal bidra litt mer når jeg er ferdig med hovedoppgaven til videreutdanningen i kreftsykepleie.. der jeg skal skrive om kakeksi, fokus på ernæring og livskvalitet hos pasienter med lungekreft i palliativ setting. ;)

Spennende at du skal skrive om dette. Et veldig viktig tema for både pasient og pårørende. Gleder meg til å høre mer :)
Jeg skrev kanskje litt klønete mente ikke forskjell på primær og sekundær kakeksi (det er viktig det også da å skille mellom disse da sekundær kan behandles).

 Jeg mente om man er flink til å fange opp pre-kakeksi, og når mistenker man det? Ved begynnende vektnedgang?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, MariusM said:

Aah.. iveren tok meg inn i "mitt" tema og glemte helt at du egentlig spurte om noe helt annet. Beklager. Nei, pre-kakeksi har jeg egentlig hørt svært svært lite om. Spent på om det er klinisk relevant.

:)

Fant nå boken Kreftykdommer av Kåresen og Wist som jeg har liggende her. Der sto det faktisk om prekakeksi. De skriver at ikke alle gjennomgår alle faser, men de skriver også om viktigheten av å fange opp symptomene i tide, i prekakektisk og kakektisk fase da de har nytte av ernæringsbehandling. Det samme som stod i linken i første posten jeg skrev her, men der nevnte de også tilskudd av omega 3.

Synes det er interessant at det også er et legemiddel under utvikling. Spent på det.

Søkte så på nett og fant den definisjonen de bruker.

 Linker til den under her:

Grader av kakeksi

 Pre-kakeksi
 vekttap ≤ 5 %
 Anoreksi, metabolske endringer

 Kakeksi
 Vekttap ≥ 5 % eller

 BMI <20 og vekttap >2 % eller
 sarkopeni og vekttap >2 %
 Ofte redusert matinntak, systemisk inflammasjon

 Refraktær kakeksi

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg tror det er litt vanskelig i praksis, er at (erfaringsmessig) er det mange som ikke veier seg jevnlig og det kan være stor forskjell på baderomsvekten hjemme og vekten på legekontoret. Når 5% kan være 4kg ved utgangsvekt på 80kg, kan 2kg være forskjell i væskebalanse, og tarminnhold, og 1kg ulikhet på vektene hjemme og på kontoret, hvilke klær en har på osv.. Så er kanskje det reelle vekttapet på 1kg. Dette er ikke urealistiske tall - så om en skal avdekke pre-kakeksi så må det foreligge systematiske målinger over tid. Men flinke til det er ikke vi på avdelingen nei. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy