Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bachelortema?


Guest Sykepleierstudent

Recommended Posts

Guest Sykepleierstudent

Hei!

Jeg skal velge hva jeg vil skrive om i bacheloren min, og jeg vil gjerne skrive om prehospital sykepleie. Jeg er litt usikker på hva jeg kan skrive om å likevel holde meg innenfor "sykepleiefaget" og ikke havne for langt ute på akuttmedisin og prehospital medisin. Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg tenke høyt. Når jobber en sykepleier prehospital? Jo i ambulanse jobber noen anestesisykepleiere, men den er ikke aktuell. Vet ikke om det jobber noen sykepleiere i ambulanse som ikke har en videreutdanning?

Men på AMK  (Akutt Medisinsk Kommunikasjonssentral) er det sykepleiere som svarer når man ringer 113. Kunne det vært aktuelt å skrive om?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleierstudent
5 hours ago, Cathrine said:

Da må jeg tenke høyt. Når jobber en sykepleier prehospital? Jo i ambulanse jobber noen anestesisykepleiere, men den er ikke aktuell. Vet ikke om det jobber noen sykepleiere i ambulanse som ikke har en videreutdanning?

Men på AMK  (Akutt Medisinsk Kommunikasjonssentral) er det sykepleiere som svarer når man ringer 113. Kunne det vært aktuelt å skrive om?

Tror ikke dette vil være aktuelt.. Så om jeg vil ha et tema rettet mot f.eks anestesi vil dette ikke være aktuelt?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje greit å avklare hva du legger i prehospitalt. Jeg har ikke undersøkt om det finnes en strikt definisjon, men "pre" betyr jo her "før" sykehus. Altså kan det omfatte mangt, men meg bekjent er det som regel brukt om det som skjer mellom at pasienten møtes av helsepersonell og sykehuset. Da ofte ambulansepersonell. Altså en hendelse har oppstått, ambulanse er utkalt og pasienten hentes til sykehus. Er det dette du mener med pre-hospitalt eller mener du det som skjer utenfor sykehus - altså i hjemmesykepleie, sykehjem, legesenter o.l.?  Men det er masse sykepleie å ta tak i som ikke er akuttmedisin. Informasjon for eksempel. Det er ulikt behov for ulik informasjon i de forskjellige ledd i helsetjenesten og det å ha forståelse for hvilken informasjon "neste ledd" har behov for er viktig for å sikre kontinuitet. Det er ikke interessant for ambulansen hvor mye sild fru Hansen hadde på frokostskiva si, for å si det litt dumt (med mindre fru Hansen har allergi mot fisk og skalldyr da...). Ivaretakelse av pasient i en slik situasjon, informasjon og ivaretakelse av pårørende kan være tema. Samhandling. Hvilken kompetanse er nær pasienter med alvorlige og sammensatte lidelser (spl vs. ufaglærte vs. helsefagarbeider, norsktalende eller fremmedspråklig, nyutdannet, garvet, videreutdannet)? Hva har det å si for hjelpen pasienten får? 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy