Jump to content
Sykepleiediskusjon

NSAIDs som smertelindring ved kreft


Cathrine

Recommended Posts

Ser at Relis anbefaler å ikke gi NSAIDs til kreftsyke barn. Her er begrunnelsen: 

 
Quote

 

RELIS har nylig fått spørsmål om hvorfor barn med kreft ikke får NSAID sammen med paracetamol som smertelindring. 

Grunnen er at NSAIDs har innvirkninger på nyre, lever, benmarg, trombocytter og nøytrofile granulocytter. I tillegg kommer at NSAIDs ofte gir bivirkninger på slimhinner, som denne gruppen pasienter har store plager fra grunnet kjemoterapien. Andre smertestillende som paracetamol og morfin/opioid velges derfor.
 


 

Så da vil det vel også være fornuftig å ikke gi det til voksne? Hvilken erfaring har dere? Er dette kanskje en kjent sak?

 

Link to comment
Share on other sites

Våre kreftpasienter er stort sett allerede ganske voksne, noe som i seg selv gjør at NSAIDs allerede er uaktuelt - likevel har jeg heller ikke sett det i bruk hos de noe yngre. Jeg har ikke spurt legene direkte - men observerer at når paracetamol ikke lenger er nok begynner mange på opiater, lavdose i depotform, og gradvis opptrapping.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. jeg skrev "ganske voksne". 

Fra Relis.no

"Eldre er 4-7 ganger mer utsatt enn yngre for å oppleve NSAID-bivirkninger som fører til sykehusinnleggelse. Dette skyldes blant annet aldersrelaterte farmakokinetiske og farmakodynamiske forandringer, flere kroniske tilstander og gjelder aller mest for de som bruker mange legemidler (6, 7). NSAIDs er blant de legemiddelgruppene som hyppigst er årsak til sykehusinnleggelser, og sammen med blodfortynnende og diuretika står de for omtrent halvparten av tilfellene som er forutsigbare og dermed kan unngås (8-10). NSAIDs er også blant legemidlene som oftest gir dødelige bivirkninger."

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, MariusM said:

Hehe.. jeg skrev "ganske voksne". 

Fra Relis.no

"Eldre er 4-7 ganger mer utsatt enn yngre for å oppleve NSAID-bivirkninger som fører til sykehusinnleggelse. Dette skyldes blant annet aldersrelaterte farmakokinetiske og farmakodynamiske forandringer, flere kroniske tilstander og gjelder aller mest for de som bruker mange legemidler (6, 7). NSAIDs er blant de legemiddelgruppene som hyppigst er årsak til sykehusinnleggelser, og sammen med blodfortynnende og diuretika står de for omtrent halvparten av tilfellene som er forutsigbare og dermed kan unngås (8-10). NSAIDs er også blant legemidlene som oftest gir dødelige bivirkninger."

 

 Interessant! Jeg visste ikke at bivirkningsfrekvensen var så mye høyere på eldre. Ja da bør jo NSAIDs absolutt unngås om mulig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy