Jump to content
Sykepleiediskusjon

Infusjon av luft fra posen?


MariusM

Recommended Posts

Jeg klarer ikke å forstå hvordan de håndterer posene og iv-settene når de klarer å lage luftembolier av luften i posen... 

https://www.nrk.no/hordaland/pasient-fikk-hjerneskade-etter-rutinefeil-pa-haukeland-1.14280860

Noen som kan hjelpe meg å forstå? Fremstår for meg som en umulighet med mindre en virkelig går inn for det.

Link to comment
Share on other sites

 

On 11/21/2018 at 7:07 PM, MariusM said:

Jeg klarer ikke å forstå hvordan de håndterer posene og iv-settene når de klarer å lage luftembolier av luften i posen... 

https://www.nrk.no/hordaland/pasient-fikk-hjerneskade-etter-rutinefeil-pa-haukeland-1.14280860

Noen som kan hjelpe meg å forstå? Fremstår for meg som en umulighet med mindre en virkelig går inn for det.

Det lurer jeg også på. Hørtes pussig ut. Prøvde å søke det opp, men fant ikke noe om det. 

Kan det være i forbindelse med at man tilsetter legemiddel i posen?

Link to comment
Share on other sites

Altså - den lufta må jo finne veien hele veien fra posen og gjennom settet og inn i pasienten. Sånn som vi håndterer infusjoner så kan jeg ikke fatte hvordan det er mulig. Bruker vi pumpe så sier pumpa ifra om luft. Og stopper infusjon. Bruker vi tyngdekraften så slutter det å renne når det er tomt i dråpekammeret. Det fortsetter ikke å gå videre inn i pasienten når dråpekammeret er tomt. så ikke vet jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Gode forslag - som begge forutsetter at den som gir infusjon her ikke fullstendig neglisjerer sitt ansvar. Ikke bare litt men mye. Da mener jeg det er et større problem enn at det er litt luft i posen, og at det kanskje ikke er den luften som er årsaken til emboli - men sykepleiers sløvhet? Skulle ønske det var noen i forumet som jobbet på Haukeland som kanskje kan fiske frem prosedyren eller noe sånnt? Kaste litt lys over saken. Er det noe her jeg kan lære? Hva er det jeg ikke ser, som de ser så tydelig?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sevofluran

Om det er snakk om en arteriekran, så er jeg rimelig sikker på st man må flushe manuelt med tom pose for å kunne infundere luft inn. Så sånn sett kan det være sløvhet, siden posen ikke er tømt for luft på forhånd eller man glemmer å sjekke om det faktisk er noe i posen før man flusher. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, MariusM said:

Skulle ønske det var noen i forumet som jobbet på Haukeland som kanskje kan fiske frem prosedyren eller noe sånnt? Kaste litt lys over saken. Er det noe her jeg kan lære? Hva er det jeg ikke ser, som de ser så tydelig?

Enig, viktig at vi får lære av dette. Sendte derfor mail nå til Hans Flaatten, overlegen på kirurgisk seviceklinikk. Håper på svar.

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg svar av Hans Flaatten. Kopierer det inn her. Til informasjon har jeg nå spurt Marit Orheim Gautestad om hun kan sende meg prosedyren slik at jeg kan legge den ut her i forumet.

 

Quote

Hei, takk for henvendelse. Ja det er mulig så lenge ikke all luft er fjernet fra systemet. Hos vår pasient havnet posen med dråpekammer opp/ned ved siden av sengen i forbindelse med en transport (kvelden) til CT. Dette ble ikke oppdaget ved ankomst intensiv, og systemet ble «flushet» med den konsekvens at luft ble presset inn i arteriesystemet og emboliserte til hjernen, pasienten mistet umiddelbart bevisstheten og luft ble påvist intrakranielt.  På Haukeland har alle intensivavdelinger nå rutine med å fjerne luft i systemet før bruk på pasienter. Slik blir systemet langt sikrere ved at all fysisk luft er borte, også i dråpekammeret. Våre prosedyrer kan fås ved henvendelse til fagsykepleier Marit Orheim Gautestad marit.orheim.gautestad@helse-bergen.no<mailto:marit.orheim.gautestad@helse-bergen.no>. Jeg mener alle intensivavdelinger bør skifte metode hvis de ikke allerede har gjort det.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja dette gir faktisk mening. Det er liksom ikke noe som bare skjer helt av seg selv. Overtrykksmansjett på arteriesett er ikke noe jeg er borti - så det er kanskje derfor jeg ikke så dette som en mulighet. Takk for at du fikk oppklaring på dette Cathrine.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MariusM said:

Ja dette gir faktisk mening. Det er liksom ikke noe som bare skjer helt av seg selv. Overtrykksmansjett på arteriesett er ikke noe jeg er borti - så det er kanskje derfor jeg ikke så dette som en mulighet. Takk for at du fikk oppklaring på dette Cathrine.

Ja tenkte det var viktig å få vite hva årsaken var. Jeg legger ut prosedyren her hvis jeg får den.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått tilsendt prosedyren. Under her har jeg kopiert inn deler av den. Prosedyren i sin helhet ligger i dette dokumentet: dok18412.docx

Quote

 

Arteriekanyle, voksen; fylle transducersett, blodprøvetaking arterielt og venøst

Aseptisk teknikk benyttes ved alle fra- og tilkoplinger. 

Fylling av nytt sett: 

Utstyr: 

* Transducersett (arterie, vene, PAP). Vi har også sett med 2 og 3 linjer, og da går det h.h.v. 6 ml og 9 ml skyll pr. time, dvs. 3 ml i hvert løp. 

* 500 ml NaCl 9 mg/ml (skiftes etter 24 timer) – av typen Ecobag® fra B Braun, som inneholder mindre luft 

* Kabler. Finnes også som èn "splitt"-kabel til 2- og 3-linjet sett. 

* Overtrykksmansjett. NB! Denne pumpes opp til 300 mmHg først etter at settet er fylt 

 

Prosedyre: 

* Press spiken på settet helt inn i tilkoblingsstuss på posen og sjekk koblingene på settet. 

* Trykk sprøytestempelet til lukket og låst posisjon (det høres et klikk) 

* Sjekk at lukkeventilen rett over sprøyten står i posisjon parallelt med slangen 

* Hold NaCl-posen opp ned og press tilnærmet all luft ut av posen samtidig som du drar i den blå gummistrengen. 

* Hold fortsatt posen opp ned og fyll hele væskekammeret med NaCl ved å dra i den blå gummistrengen. 

* Heng opp posen og fyll resten av settet. Hold settet slik at prøvetakings-punktet nærmest sprøyten er høyere enn sprøyten for å fjerne all luft 

* Pump opp overtrykksmansjetten til 300 mmHg 

* Koble til pasienten og kabelen 

* Kalibrer og skift til tett propp på treveiskranen ved nullpunktet 

 

Viktig ang. all bruk av transducersett med gjennomskyll (flushing): 

* Det er risiko for at luft fra posen med NaCl kan komme inn i flushingslange/transducersett og dermed komme inn i blodbanen på arteriesiden - med stor fare for pasientskade 

* Pose og overtrykksmansjett skal derfor alltid henges opp på i.v.stativ/krok og henge på et nivå høyere enn pasienten 

* Steng alltid gjennomskyllingen hvis pose/overtrykksmansjett må legges ned, i forbindelse med f.eks. mobilisering til stol, til røntgenbord, operasjonsbord og lignende situasjoner 

* Husk å åpne klemme igjen når posen er hengt tilbake på iv. stativet 

* Sjekk alltid at det ikke er luft i slangen før flushing av væske 

 

NB! Dersom det oppstår endring i bevissthetsnivå eller andre nevrologiske endringer etter flushing fra arteriekran: Tenk cerebral luftemboli - se link: Iatrogen gassemboli 

 

Side 2-4 omhandler anbefalt rekkefølge på prøveglass ved blodprøvetaking, samt prøvetaking fra arteriekran, lukket system (med innebygd sprøyte) og fra åpent system, samt fra sentralvenøst kateter og prøvetaking vha. sprøyte. 

Side 5-6 består av bruksanvisning/tegninger ang. blodprøvetaking, fra firma.

Aseptisk teknikk benyttes ved alle fra- og tilkoplinger. 

 

Fylling av nytt sett: 

Utstyr: 

* Transducersett (arterie, vene, PAP). Vi har også sett med 2 og 3 linjer, og da går det h.h.v. 6 ml og 9 ml skyll pr. time, dvs. 3 ml i hvert løp. 

* 500 ml NaCl 9 mg/ml (skiftes etter 24 timer) – av typen Ecobag® fra B Braun, som inneholder mindre luft 

* Kabler. Finnes også som èn "splitt"-kabel til 2- og 3-linjet sett. 

* Overtrykksmansjett. NB! Denne pumpes opp til 300 mmHg først etter at settet er fylt 

 

Prosedyre: 

* Press spiken på settet helt inn i tilkoblingsstuss på posen og sjekk koblingene på settet. 

* Trykk sprøytestempelet til lukket og låst posisjon (det høres et klikk) 

* Sjekk at lukkeventilen rett over sprøyten står i posisjon parallelt med slangen 

* Hold NaCl-posen opp ned og press tilnærmet all luft ut av posen samtidig som du drar i den blå gummistrengen. 

* Hold fortsatt posen opp ned og fyll hele væskekammeret med NaCl ved å dra i den blå gummistrengen. 

* Heng opp posen og fyll resten av settet. Hold settet slik at prøvetakings-punktet nærmest sprøyten er høyere enn sprøyten for å fjerne all luft 

* Pump opp overtrykksmansjetten til 300 mmHg 

* Koble til pasienten og kabelen 

* Kalibrer og skift til tett propp på treveiskranen ved nullpunktet 

 

Viktig ang. all bruk av transducersett med gjennomskyll (flushing): 

* Det er risiko for at luft fra posen med NaCl kan komme inn i flushingslange/transducersett og dermed komme inn i blodbanen på arteriesiden - med stor fare for pasientskade 

* Pose og overtrykksmansjett skal derfor alltid henges opp på i.v.stativ/krok og henge på et nivå høyere enn pasienten 

* Steng alltid gjennomskyllingen hvis pose/overtrykksmansjett må legges ned, i forbindelse med f.eks. mobilisering til stol, til røntgenbord, operasjonsbord og lignende situasjoner 

* Husk å åpne klemme igjen når posen er hengt tilbake på iv. stativet 

* Sjekk alltid at det ikke er luft i slangen før flushing av væske 

 

NB! Dersom det oppstår endring i bevissthetsnivå eller andre nevrologiske endringer etter flushing fra arteriekran: Tenk cerebral luftemboli - se link: Iatrogen gassemboli 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy