Jump to content
Sykepleiediskusjon

diare ved lungebetennelse


MariusM

Recommended Posts

Hei forum!

Jeg har hørt det er blitt sagt av minst to forskjellige leger at pasientens diare kan skyldes pasientens lungebetennelse. Jeg skulle selvsagt gått legen innpå klingen og spurt hvor han har dette fra, men det har jeg altså ikke gjort. Jeg har imidlertid forsøkt å finne noe om dette på det store internettet, uten hell. Jeg vet at antibiotika kan gi diare, men dette er snakk om pasienter som kommer inn med diare og symptomer på lungebetennelse - og legen har sagt at vi ikke trenger å isolere pasienten fordi at diareen mest sannsynlig er pga lungebetennelsen. Har noen av dere hørt om dette og som kan forklare meg mekanismen bak dette? 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har jobbet på infeksjonspost en stund, og har ofte opplevd dette. Noen ganger er går pneumonien videre til en sepsis, og diaré eller oppkast er et resultat av at kroppen ikke karer å ivareta alle organer som vanlig. Selv om pas ikke har sepsis kan pneumonien gi magetrøbbel. Mage/tarm blir nedprioritert, det er blodtrykk, altså hjerne og nyrer som blir hovedpri for kroppen. Derfor kan pasienter ofte få mage-plager som resultat av infeksjonen, selv om infeksjonen sitter i lunge eller andre organer enn magen. Veldig veldig viktig å være obs på dette, spes med tanke på de eldre som kan vise andre symptomer enn de yngre pasientene. 

 

Link to comment
Share on other sites

Gjorde litt kjapt søk på Uptodate, og fant heller ikke mye forskning på dette, men de fleste angir at man må alltid ha det i bakhodet at symptomer fra abdomen hos pasienter kan ha annen årsak enn patogener fra dette området. 

https://bestpractice.bmj.com/topics/en-us/143/pdf/143.pdf

 

https://sykepleien.no/forskning/2017/06/sepsis-hos-eldre-kan-bli-oversett

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Sykepleier Karine said:

Hei!

Jeg har jobbet på infeksjonspost en stund, og har ofte opplevd dette. Noen ganger er går pneumonien videre til en sepsis, og diaré eller oppkast er et resultat av at kroppen ikke karer å ivareta alle organer som vanlig. Selv om pas ikke har sepsis kan pneumonien gi magetrøbbel. Mage/tarm blir nedprioritert, det er blodtrykk, altså hjerne og nyrer som blir hovedpri for kroppen. Derfor kan pasienter ofte få mage-plager som resultat av infeksjonen, selv om infeksjonen sitter i lunge eller andre organer enn magen. Veldig veldig viktig å være obs på dette, spes med tanke på de eldre som kan vise andre symptomer enn de yngre pasientene. 

 

Hva gjør dere med denne situasjonen da? Tenker dere som regel at det er relatert til annen inf. og lever videre eller tar dere avf.prøver likevel? 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy