Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pasient med hyppig løs avføring


Recommended Posts

Hva ville dere ha gjort? Var på kveldsvakt på sykehjem og har ansvar for 48 pasienter. Den ene pasienten hadde fire flytende avføringer etter hverandre og rakk ikke toalettet. Jeg valgte å gi pasienten 2 kapsler med Loperamid. I ettertid kommer en annen ansatt og spør om jeg virkelig hadde lov til å gi Loperamid uten å ringe legevakta. Hva mener dere? Burde jeg ha ringt legevakt i forkant?

Link to comment
Share on other sites

 

6 hours ago, Tiamaria said:

Hva ville dere ha gjort? Var på kveldsvakt på sykehjem og har ansvar for 48 pasienter. Den ene pasienten hadde fire flytende avføringer etter hverandre og rakk ikke toalettet. Jeg valgte å gi pasienten 2 kapsler med Loperamid. I ettertid kommer en annen ansatt og spør om jeg virkelig hadde lov til å gi Loperamid uten å ringe legevakta. Hva mener dere? Burde jeg ha ringt legevakt i forkant?

Velkommen hit :) 

Har ingen erfaring med å jobbe på sykehjem, men har dere ikke en liste over hvilke medisiner dere kan gi uten å kontakte lege?

Link to comment
Share on other sites

Selv om loperamid er kjekt å bruke mot diaré, og man kan få kjøpt det reseptfritt på apotek - er jeg ingen tilhenger av å gi det uten at man har tatt stilling til årsaken bak diaréen. Er det snakk om en infeksiøst betinget diaré vil det ikke være en fordel å gi loperamid. Infeksiøst betinget diaré vil hjelpe GIT å kvitte seg med patogene mikrober, mens loperamiden vil bidra til at de får lengre tid til å formere seg i tarmen. Er det derimot snakk om diare pga andre ting, som at man har spist noe man ikke tåler, eller bivirkninger av enkelte medikamenter (mucositt f.x.) så kan det ha mer for seg.

Så, jeg tenker jeg ville ha konferert med lege først, ja. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy