Jump to content
Sykepleiediskusjon

Familie som byttelåner sterke legemidler


Guest Huffamei

Recommended Posts

Guest Huffamei

Har et eldre familiemedlem som står på OxyContin og OxyNorm fast. Behovet for OxyNorm er nok ikke tilstede lenger, men hun sier dette til legen og får fornyet resept. Dette familiemedlemmet har to barn som spør om å få OxyNorm, og får det. Det ene barnet er sykepleier selv.

De spør om det i forbindelse med sykdom (den ene har en leddsykdom, den andre ønsket det i etterkant av en operasjon), men jeg syntes hele situasjonen kjennes veldig ugrei ut. 

Jeg har presisert flere ganger at legemidler på resept er til den resepten er skrevet til, og ingen andre. Hvis man har behov for sterkere smertestillende må man ta den samtalen med sin egen lege, og få resept.

Får ingen gjennomslag for dette.

Hva hadde dere gjort?

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Spes.spl.

Hvis du vet hvem som er fastlegen eller hvilket legekontor familiemedlemmet tilhører ville jeg gitt en bekymringsmelding. Du kan ringe anonymt til f.eks. politiet eller rustelefonen for å få tips og råd til hvordan du kan gå frem. Oxynorm og Oxycontin er sterke opiater som i verste tilfelle kan ha fatale konsekvenser både i form av avhengighet og fysisk skade. Det at det ene barnet er sykepleier selv er en enda viktigere grunn til å varsle. Hva hvis hun går ruset på jobb, og i den forbindelse skader en pasient? Det er en kjempevanskelig situasjon, men her må du selv avgjøre hva du klarer å leve med.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest Huffamei

Jeg vet hvilken fastlege det er snakk om, vi bor på en liten plass.

Jeg har ingen mistanke om at de ruser seg på OxyNorm. Barn 1 (min forelder) har bedt om, og fått et par brett OxyNorm (5 eller 10mg) til å ha etter en type dagkirurgi de skulle igjennom. Sykepleieren (spes.spl hun også) skulle igjennom en annen operasjon, og trengte det til det.

Jeg er jo "i og for seg" enig i at man ofte får for dårlig smertelindring til å ta med hjem etter dagkirurgi/kirurgi med kort liggetid, men likevel syntes jeg man må ta dette opp med egen lege og ikke byttelåne av familie. Et engangstilfelle, eksempelvis hvis man har sterke smerter og venter på fastlege dagen etter kan jeg forstå, men det er helt banalt for meg og bytte legemidler som det var drops..

Skal ikke være lett altså. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Spes.spl.

Det er greit å ikke ha mistanke, men det kan man vel egentlig ikke vite. Synes det er merkelig å skulle smertelindre seg selv etter et dagkirurgisk inngrep. Hvis inngrepets art krever såpass smertelindring så får de selv resept på legemidlet. Hvis en ikke opplever adekvat smertelindring må en uansett ta det opp med fastlege. Det er en grunn til at disse legemidlene er regulert. I tillegg hvis det skulle skje noe etter inntak av legemidlet, f.eks. anafylaksi eller lignende, da har en det gående. Et par brett med Oxynorm 5-10mg er ikke småsaker, det er faktisk 50% sterkere enn morfin. Når jeg gir post-operativ smertelindring er det vanlig å gi steroide (gjerne Deksametason), Paracetamol  (1g) og morfin (0,1-0,2mg/kg avhengig av type kirurgi). Det brukes også lokalbedøvelse og blokkader. I noen tilfeller gis det også Catapressan. Pasienter etter kirurgi er godt smertelindret i ca. 70% av tilfellene. Grunnen er individuelle variasjoner i forhold til smerteterskel, smertefølsomhet og underdosering av smertelindring. Det er da vanlig å gi ytterligere smertelindring på oppvåkningsavdeling. Hvis du da tenker deg at vi gir en 50kg person 5mg Morfin, og Oxynorm er 50% sterkere enn morfin, så ser du sikkert hvordan dette kan gå galt. Opiater hemmer også respirasjonssenteret i hjernen, som vil si at pasienter kan slutte å puste, eller får redusert pustefrekvens som kan gi forhøyet syre i blodet selv ved lave doser, som igjen er fatalt. Selv ved engangstilfeller så er det en grunn til at det eksisterer legevakt. 

For meg er det merkelig/suspekt at de ikke snakker med anestesipersonellet eller kirurg i forhold til smertene sine, og heller "låner" fra familie.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke skjønner situasjonen du er i, men dette er også en side for andre sykepleiere og studenter, slik at jeg gir mer utfyllende svar for at det skal være matnyttig for andre. Jeg tror uansett at dette er en situasjon du med fordel kunne snakket med rustelefonen om, og hvordan du bør forholde deg til dette. Det er begrenset hva vi kan hjelpe deg med her inne på forumet. Hva jeg hadde gjort som sykepleier og familiemedlem er å si fra til familiemedlemmet det gjelder, forklart konsekvensene, og hvis de likevel ikke hører etter ville jeg nok kontaktet korrekte instanser. Det er langing av opiater, om det er legemidler eller på gate okke som.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Guest Huffamei said:

Jeg vet hvilken fastlege det er snakk om, vi bor på en liten plass.

Jeg har ingen mistanke om at de ruser seg på OxyNorm. Barn 1 (min forelder) har bedt om, og fått et par brett OxyNorm (5 eller 10mg) til å ha etter en type dagkirurgi de skulle igjennom. Sykepleieren (spes.spl hun også) skulle igjennom en annen operasjon, og trengte det til det.

Jeg er jo "i og for seg" enig i at man ofte får for dårlig smertelindring til å ta med hjem etter dagkirurgi/kirurgi med kort liggetid, men likevel syntes jeg man må ta dette opp med egen lege og ikke byttelåne av familie. Et engangstilfelle, eksempelvis hvis man har sterke smerter og venter på fastlege dagen etter kan jeg forstå, men det er helt banalt for meg og bytte legemidler som det var drops..

Skal ikke være lett altså. 

Da må du sende bekymring til deres/dennes fastlege. Du må også ta kontakt med NSF eller Råder for sykepleieretikk for å spørre hva du kan gjøre. Du kan også sykepleierns enhetsleder å melde ifra om bekymring om helsetilstand. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Huffamei
23 hours ago, Guest Spes.spl. said:

Det er greit å ikke ha mistanke, men det kan man vel egentlig ikke vite. Synes det er merkelig å skulle smertelindre seg selv etter et dagkirurgisk inngrep. Hvis inngrepets art krever såpass smertelindring så får de selv resept på legemidlet. Hvis en ikke opplever adekvat smertelindring må en uansett ta det opp med fastlege. Det er en grunn til at disse legemidlene er regulert. I tillegg hvis det skulle skje noe etter inntak av legemidlet, f.eks. anafylaksi eller lignende, da har en det gående. Et par brett med Oxynorm 5-10mg er ikke småsaker, det er faktisk 50% sterkere enn morfin. Når jeg gir post-operativ smertelindring er det vanlig å gi steroide (gjerne Deksametason), Paracetamol  (1g) og morfin (0,1-0,2mg/kg avhengig av type kirurgi). Det brukes også lokalbedøvelse og blokkader. I noen tilfeller gis det også Catapressan. Pasienter etter kirurgi er godt smertelindret i ca. 70% av tilfellene. Grunnen er individuelle variasjoner i forhold til smerteterskel, smertefølsomhet og underdosering av smertelindring. Det er da vanlig å gi ytterligere smertelindring på oppvåkningsavdeling. Hvis du da tenker deg at vi gir en 50kg person 5mg Morfin, og Oxynorm er 50% sterkere enn morfin, så ser du sikkert hvordan dette kan gå galt. Opiater hemmer også respirasjonssenteret i hjernen, som vil si at pasienter kan slutte å puste, eller får redusert pustefrekvens som kan gi forhøyet syre i blodet selv ved lave doser, som igjen er fatalt. Selv ved engangstilfeller så er det en grunn til at det eksisterer legevakt. 

For meg er det merkelig/suspekt at de ikke snakker med anestesipersonellet eller kirurg i forhold til smertene sine, og heller "låner" fra familie.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke skjønner situasjonen du er i, men dette er også en side for andre sykepleiere og studenter, slik at jeg gir mer utfyllende svar for at det skal være matnyttig for andre. Jeg tror uansett at dette er en situasjon du med fordel kunne snakket med rustelefonen om, og hvordan du bør forholde deg til dette. Det er begrenset hva vi kan hjelpe deg med her inne på forumet. Hva jeg hadde gjort som sykepleier og familiemedlem er å si fra til familiemedlemmet det gjelder, forklart konsekvensene, og hvis de likevel ikke hører etter ville jeg nok kontaktet korrekte instanser. Det er langing av opiater, om det er legemidler eller på gate okke som.

Det kan godt være jeg har et litt lite "seriøst" forhold til OxyNorm, ettersom vi bruker det i stor skala hos oss. 5-10mg er vanlig å gi til våre nyopererte pasienter, uten maxgrense. Dette er jo forsåvidt inneliggende pasienter, men jeg kan nok mistenke jeg ikke tar det "alvorlig" nok.

De tilegnet seg disse legemidlene i forkant av operasjonen, så det var ikke snakk om et allerede eksisterende smerteproblem. Mer for å "ha i tilfelle".

Jaja, vi får ta det videre. Skulle ønske jeg var like "rett på" som deg og kontaktet "riktige" instanser, men det kommer jeg nok ikke til å gjøre med mindre det viser seg tegn på misbruk/videre bruk. I allefall har jeg gitt klar beskjed om hva jeg syntes om det. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville snakket med familiemedlemmet som får Oxynorm av fastlegen. Både denne personen og fastlegen blir misbrukt. Det er kanskje hovedproblemet?  Forklar at ved å be om medisiner man egentlig ikke trenger, vil fastlegen få et galt inntrykk og kanskje urettmessig tenke at denne personen har et litt vel høyt forbruk. Fastlegen må også kunne forsvare å skrive ut store doser sterke smertestillende. 

 Det er ikke heldig for denne personen. Jeg ville forklart hvorfor det er uheldig å be fastlegen om legemidler man ikke trenger. Samtidig sagt til de to barna at det de driver med er misbruk av en som er syk og hvilke konsekvenser det kan få for pasienten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy