Jump to content
Sykepleiediskusjon

Anmeldt dødsfall - hva betyr det i praksis?


Guest Sykepleieren

Recommended Posts

Guest Sykepleieren

Hei,

I forbindelse med noe annet (privat karakter) hadde jeg googlet et navn. På i Google-søkene fant jeg en liste som het «anmeldte dødsfall» der navnet til denne personen stod.

Et par navn nedenfor sto navnet til en ung dame, en pasient, hennes fødselsdato og dato for dødsfall.

Hun gikk bort i sommer.

Fra mitt helsefaglige syn er jeg veldig forvirret for hvorfor dette er anmeldt. Hennes dødsfall var på alle måter svært trist, men det var ingenting noen kunne få gjort for å redde hennes liv, i den tidsrammen som ble gitt.

Hva betyr egentlig en slik anmeldelse? Er det vi helsepersonell som blir gransket for å ikke ha gjort nok/sett ting tidlig nok? Fastlegen som ikke har reagert tidlig nok? Legene som ikke fant riktig behandling? 
 

Syntes det var ganske ubehagelig å se dette..

Link to comment
Share on other sites

On 12/13/2019 at 1:55 PM, Guest Sykepleieren said:

Hei,

I forbindelse med noe annet (privat karakter) hadde jeg googlet et navn. På i Google-søkene fant jeg en liste som het «anmeldte dødsfall» der navnet til denne personen stod.

Et par navn nedenfor sto navnet til en ung dame, en pasient, hennes fødselsdato og dato for dødsfall.

Hun gikk bort i sommer.

Fra mitt helsefaglige syn er jeg veldig forvirret for hvorfor dette er anmeldt. Hennes dødsfall var på alle måter svært trist, men det var ingenting noen kunne få gjort for å redde hennes liv, i den tidsrammen som ble gitt.

Hva betyr egentlig en slik anmeldelse? Er det vi helsepersonell som blir gransket for å ikke ha gjort nok/sett ting tidlig nok? Fastlegen som ikke har reagert tidlig nok? Legene som ikke fant riktig behandling? 
 

Syntes det var ganske ubehagelig å se dette..

Er nokk sikkert helsepersonell (lege, fastlegen, spl) som blir gransket for å se om det er noe som har blitt gjort feil å som kan ha årsaker dødsfallet. 

Link to comment
Share on other sites

Når det snakkes om anmeldte dødsfall så mener man stort sett dødsfall som meldes til domstolene. I de fleste tilfeller dreier ikke dette seg om tjenesteforsømmelse eller forsinket utredelse osv., da disse "klagene" på helsevesenet primært går gjennom helsetilsynet/fylkeslege/pasientskadeerstatning, og deretter til domstolene dersom det ses forhold som kan være straffbare. De tilfellene hvor Politiet eller domstolene involveres umiddelbart gjelder som regel i behandlingsrelaterte dødsfall som operative feil eller feilmedisinering. Andre dødsfall i sykehus som skal meldes til politiet er når pasientens død skyldes:

  1. Drap eller annen legemskrenkelse

  2. Selvmord eller selvvoldt skade

  3. Ulykke som forlis, brann, skred, lynnedslag, drukning, fall, trafikkulykke og liknende

  4. Yrkesulykke eller yrkesskade

  5. Feil, forsømmelse eller uhell ved undersøkelse eller behandling av sykdom eller skade

  6. Misbruk av narkotika

  7. Ukjent årsak når døden har inntrådt plutselig og uventet

  8. Dødsfall i fengsel eller under sivil eller militær arrest

  9. Funn av ukjent lik

I de fleste tilfeller så dreier det seg om formaliteter rundt dødsfallet som skal avdekkes for å sikre at det ikke har skjedd noe straffbart i foranledningen til dødsfallet. Du sier ikke så mye om omstendighetene rundt hvorfor/hvordan denne pasienten døde, men om det er noen av de ni årsakene nevnt ovenfor skal det altså meldes til politiet uavhengig om man føler at man som helsepersonell har gjort det man kunne.

Kilde: Sykehusdødsfall som skal meldes til politiet

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Sykepleieren

Dette ble en liten besettelse for meg, og jeg har fulgt med på disse listene fremover. En del pasienter hos oss har gått bort den siste tiden, og jeg ser at flere av disse dødsfallene er anmeldt.

(Blant annet en palliativ pasient med langt sykdomsbilde, en annen pasient med liten respons på cellegift og hadde for dårlig AT til å fortsette).

Så det må vel nesten være rutine, ja...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Nise
On 1/5/2020 at 6:30 PM, Guest Sykepleieren said:

Dette ble en liten besettelse for meg, og jeg har fulgt med på disse listene fremover. En del pasienter hos oss har gått bort den siste tiden, og jeg ser at flere av disse dødsfallene er anmeldt.

(Blant annet en palliativ pasient med langt sykdomsbilde, en annen pasient med liten respons på cellegift og hadde for dårlig AT til å fortsette).

Så det må vel nesten være rutine, ja...

Jeg tror du har misforstått litt. Alle dødsfall «anmeldes» til domstolene, også hvis du eller jeg skulle dø i en ulykke. Det er slik staten Norge får vite om dødsfallet (dødsmelding), og det har ingenting med politianmeldelse å gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy