Jump to content
Sykepleiediskusjon

C-vitamin i.v. ved septisk sjokk


Recommended Posts

 

https://www.tv2.no/nyheter/11105240/Ved Volda sykehus har de begynt å gi C-vitamin og kortison ved septsik sjokk, etter denne protokollen https://www.evms.edu/uploads/magazine/9-4/downloads/Dosing_strategy.pdf
Resulatet er at de fleste overlever. Uten denne coktailen dør 40 prosent av de som har septisk sjokk. Mange er kritisk til denne behandlingen da den ikke er godt nok vitenskapelig dokumentert. Det pågår nå rundt 20 studier i verden  for å se på  effekten av denne behandlingen 

Hva tenker dere om å ta i bruk C- vitamin ved septisk sjokk slik de har gjort ved Volda sykehus?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest gentami

"Resultatet er at de fleste overlever". Vi vet ikke at det er c-vitamin i kombinasjon med kortison som fører til at de fleste overlever. Det er mange ukjente faktorer her, og det er umulig å fastslå ut fra disse tallene til Volda sykehus at det er c-vitamin som har hatt effekt og ikke noe annet. Et annet moment ved denne saken som jeg stiller spørsmål til, er at Volda sykehus hevder å ha behandlet 60 pasienter med septisk sjokk med c-vitamin og steroider siden de startet opp med behandlingen i januar 2017. Dette tilsvarer 1-2 pasienter med septisk sjokk i måneden på et lite lokalsykehus og høres unektelig veldig mye ut. Kan det tenkes at en del av disse pasientene har hatt sepsis, men uten at det har foreligget sjokk? Jeg synes dessuten at tv2s vinkling av denne saken er uheldig, mtp. hvilken mistillit til helsevesenet den har skapt blant befolkningen, skal vi tro kommentarfeltene. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På en annen side er vel administrasjon av C-vitamin forholdsvis komplikasjonsfritt, enkelt gjennomførbart og lite kostbart, så jeg ser ingen skade i å gjøre det. Men å innføre dette på systemnivå uten vitenskapelig evidens er jeg skeptisk til. Men fint at det forskes på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy