Jump to content
Sykepleiediskusjon

Anmerk på politiattest


Guest Louisa

Recommended Posts

Guest Louisa

Hei jeg har søkt sykepleiestudiet til høsten. Dessverre har jeg en anmerkning på politiattesten. Anmerkningen er §371(bedrageri), en stor feil som jeg har gjort og noe som jeg kommer til angre på resten av livet. Så jeg lurte på hvor lenge denne anmerkningen kommer til bli stående på attesten, og om noen vet sannsynligheten for få lov til ta praksis eller ikke. ? Etter det jeg har skjønt må saken vurderes av studiested og klagenemda. Jeg lurte på her om noen har erfaringer i slike saker når man søkt sykepleiestudiet og har merknad på attest. ? Setter på eventuelle tips som hva jeg kan gjøre for få lov til ta praksis. 

Hilsen Louisa

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Er du sikker på at det forholdet du er dømt for vil komme med på politiattesten studiestedet trenger? Det er jo ikke en fullstendig uttømmende politiattest, er bare noen deler av straffeloven de må vite om du er dømt etter. Hva står det på skolens hjemmesider? 
 

Dette står på USN.no: Politiattesten skal vise om du har vedtatt forelegg, er siktet, tiltalt, eller er dømt visse typer straffbare forhold (f.eks. seksuelle overgrep, grove voldsforbrytelser eller straffbare forhold vedrørende narkotiske stoffer og medikamenter).

 

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke 100% sikker på hvordan det er idag, så ta det med en klype salt, men jeg mener at politiattesten i forbindelse med sykepleierutdanning og praksis kun krever at det fremlegges politiattest som viser om studenten/kandidaten er siktet, tiltalt eller domfelt for overtredelse av straffeloven § 192, § 193, § 194, § 195, § 196, § 197, § 199, § 200 annet ledd, § 201 første ledd bokstav c, § 203 eller § 204a. Stort sett er det snakk om seksualitets- og overgrepsdommer samt narkotikadommer. Politiattesten som kreves fremlagt for sykepleiestudiet er en såkalt "begrenset" politiattest, så dommer eller anmerkninger relatert til §371(bedrageri) tror jeg ikke kommer til å være synlig. Dette kan du evt dobbeltsjekke med en jurist om du vil. Lykke til 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy