Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jeg gir snart opp 😩


Guest Demotivert

Recommended Posts

Guest Demotivert

Hei. Jeg er sent i gang med bacheloroppgave, og jeg er egentlig klar for å gi opp pga covid-19, manglende undervisning og livet generelt. Nå er det mye kjenner jeg, og hodet er bare bomull. 

Jeg har lyst til å skrive om psykisk helse, men alt jeg får til svar er at det blir for psykologirettet. Så jeg forstår ikke helt hva som kreves. Man må forankre ting i sykepleieteorier, men det jeg har valgt ut er visst bare brukbart som støttepensum, selv om vi har hatt det i undervisning (men selvsagt ikke av de største).

Jeg er kanskje dum som gjør det vanskelig for meg selv, men jeg har jo lyst til å jobbe med en vinkling som er spennende også, og ikke bare "hvordan kan man som sykepleier etellerannet" eller må man gjøre det slik? Er ikke en fordypning i feks relevante diagnoser nok, må det være sykepleieoppgavespesifikt?

Har spurt om drahjelp fra to tilbud skolen tilbyr, men jeg oppfylte ikke kravene for hjelp 😟

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å søke opp gamle bachelor oppgaver på nett, så ser du hvordan de er vinklet.

Du kan ta utgangspunktet i en diagnose, men må være sykepleierettet det du skriver om. Sikker på at du kan finne en spennende problemstilling. Hva har du lyst til å skrive om , kanskje vi kan hjelpe deg litt med å få det sykepleierettet?

Når jeg skrev valgte jeg Peplau sine sykepleieteorier, og begrunnet hvorfor jeg valgte nettopp henne.

 

Link to comment
Share on other sites

Bachelor-oppgaven skal basere seg på sykepleie. Det er tross alt en bachelor i sykepleie du tar, ikke en psykologi-bachelor eller legestudiet som fokuserer på diagnoser.

Kanskje du kan vinkle oppgaven din i retningen av grunnleggende sykepleie og ivaretakelse av den sårbare pasienten innen psykiatrien? Kari Martinsen er kanskje ikke den enkleste å forstå seg på, men du kan nok velge deler av teorien som du fortolker på din måte i oppgaven. F.eks. den barmhjertige samaritan er et av de store momentene hvor vi som sykepleiere har et ansvar for de svake, syke og sårbare i samfunnet. Øyet og kallet handler om sykepleierobservasjoner, og hvordan du som sykepleier vurderer pasientmøtene. Du skal tross alt ikke finne opp kruttet på nytt, oppgaven er ikke så altfor stor, så snevre den inn, og skriv sykepleiefaglig. Altså bruk sykepleierlitteratur.

Det finnes nettsider med ulike sykepleierteoretikere. Alt handler om hvordan du vinkler oppgaven din, og hvordan du trekker inn teoretikeren. En med psykisk sykdom kan ha mange utfordringer knyttet til ADL, som du f.eks. kan belyse. Hvordan påvirker diagnosen pasientens hverdag? Her kan du få inn masse god sykepleietiltak. På nursing-theory.org kan du finne ulike teorier som kan være relevant. Virginia Henderson kan også være en god teoretiker i en oppgave om mental helse da hun fokuserte mye på behovene til pasienten, og hvordan rolle sykepleieren har knyttet til dette.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy