Jump to content
Sykepleiediskusjon

Brennende smerte i hud - hvordan behandle?


Guest Rådløs

Recommended Posts

Guest Rådløs

Hei!

Jeg har en pasient som dessverre blir fulgt opp av et smerteteam som fungerer dårlig. Pasienten sliter med smerter litt utenfor mitt erfaringsområde - så jeg søker råd/tips til hvilke behandlingsalternativer som kan sjekkes ut.

Det gjelder en (palliativ) kreftpasient som etter stor kirurgisk sårkomplikasjon sliter med brennende smerter i huden rundt en stomi og bakover mot ryggen. Har også andre kreftsmerter, men disse er noenlunde godt kontrollert.

Står på metadon og lyrica. På det «verste» tar pas og tar av alt stomiutstyr og smører på med xylocaingel bare for å få en pause - synes det hjelper.

Noen som har noen tanker rundt dette? Noe som kan fungere, en slags lokal nerveblokade feks? Nevrolyse (aner ikke om det går i bare huden?). Hva gjør man f.eks på pasienter med brannskader? Finnes det noen medikamenter dere er kjent med? 

Pasienten får også store smerter etter matinntak, hvis dere har noen tips for det. Ernæres ca 50% med tpn og væske intravenøst. 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Uten at jeg kjenner situasjonen til pasienten etc. Høres det ut som en hyperalgesi i huden. Det vil si at smertereseptorene i huden har fått så lav terskel, at absolutt alt av berøring gjør vondt. Det kan også være nevropatiske smerter. En annen ting som det også kan være er et komplektst regionalt smertesyndrom (CRPS). Det blir noe vanskelig å vurdere når jeg ikke har inngående kunnskaper om pasientens tilstand, forventet levetid (du skriver pas. er palliativ) og potensielt utløsende årsak. Det er veldig bra at pasienten følges opp av smerteteam, selv har jeg kun erfaring med hvordan smerteteamet på Universitetssykehuset Nord-Norge praktiserer. Årsakene til en slik smerte kan være mange sånn som oppstått etter stråling, kirurgi, kreft, opiatbruk osv.

Skulle det være f.eks. CRPS eller hyperalgesi kan det potensielt være verdt å prøve noe som kalles berøringsterapi. Det vil si at området berøres først med f.eks. en grov sten, deretter en svamp, og til slutt en fjær. Tanken er at en skal prøve å normalisere smertereseptorene sin terskel for berøring. Dette bør gjøres i samråd med smerteteam. Når du skriver at det også er smerter i forbindelse med måltider er det vanskelig å vite om det har en sammenheng med smertene på huden. Ernæres pasienten f.eks per os eller via PEG? Kan det være et alternativ? Pasienten har også rett til en såkalt second opinion, og kan be om vurdering ved et annet sykehus sitt smerteteam. Metadon og Lyrica høres ikke ufornuftig ut i en smertesammenheng! Skal også sies at jeg har vært med på både tunnelert epiduralt kateter som smertelindring hos hjemmeværende pasient/institusjonspasient, såkalt myelotomi og kordotomi som er overskjæring av smertefibre etc. Det finnes også flere medikamentelle tiltak som kan forsøkes av smertemodulerende karakter.

 

Smerte er svært komplekst og krever inngående kunnskaper om pasientens situasjon. Mitt beste råd er vel egentlig å bruke smerteteamet og heller være tydelig på de utfordringene som er. Smerte er subjektivt, og er vanskelig å forstå objektivt hvis den som opplever smerten ikke kommuniserer det.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Enig, hun bør få en second opinion fra et annet smerteteam. Fortsett med xylocain, ser du i artikkelen jeg linker til så er det et av mange lindrende råd ved nevropatisk smerte som dette absolutt kan være. De anbefaler  Lidokain plaster. Det er en litt gammel artikkel, men kan være verdt å se på likevel: https://tidsskriftet.no/2013/05/legemidler-i-praksis/medikamentell-behandling-av-nevropatisk-smerte

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Rådløs
On 10/30/2021 at 11:18 AM, Nonmaleficence said:

Hei!

Uten at jeg kjenner situasjonen til pasienten etc. Høres det ut som en hyperalgesi i huden. Det vil si at smertereseptorene i huden har fått så lav terskel, at absolutt alt av berøring gjør vondt. Det kan også være nevropatiske smerter. En annen ting som det også kan være er et komplektst regionalt smertesyndrom (CRPS). Det blir noe vanskelig å vurdere når jeg ikke har inngående kunnskaper om pasientens tilstand, forventet levetid (du skriver pas. er palliativ) og potensielt utløsende årsak. Det er veldig bra at pasienten følges opp av smerteteam, selv har jeg kun erfaring med hvordan smerteteamet på Universitetssykehuset Nord-Norge praktiserer. Årsakene til en slik smerte kan være mange sånn som oppstått etter stråling, kirurgi, kreft, opiatbruk osv.

Skulle det være f.eks. CRPS eller hyperalgesi kan det potensielt være verdt å prøve noe som kalles berøringsterapi. Det vil si at området berøres først med f.eks. en grov sten, deretter en svamp, og til slutt en fjær. Tanken er at en skal prøve å normalisere smertereseptorene sin terskel for berøring. Dette bør gjøres i samråd med smerteteam. Når du skriver at det også er smerter i forbindelse med måltider er det vanskelig å vite om det har en sammenheng med smertene på huden. Ernæres pasienten f.eks per os eller via PEG? Kan det være et alternativ? Pasienten har også rett til en såkalt second opinion, og kan be om vurdering ved et annet sykehus sitt smerteteam. Metadon og Lyrica høres ikke ufornuftig ut i en smertesammenheng! Skal også sies at jeg har vært med på både tunnelert epiduralt kateter som smertelindring hos hjemmeværende pasient/institusjonspasient, såkalt myelotomi og kordotomi som er overskjæring av smertefibre etc. Det finnes også flere medikamentelle tiltak som kan forsøkes av smertemodulerende karakter.

 

Smerte er svært komplekst og krever inngående kunnskaper om pasientens situasjon. Mitt beste råd er vel egentlig å bruke smerteteamet og heller være tydelig på de utfordringene som er. Smerte er subjektivt, og er vanskelig å forstå objektivt hvis den som opplever smerten ikke kommuniserer det.

 

Lykke til!

Hei, 

Tusen takk for svar. Ang levetid: er i en palliativ setting, men er i 100% jobb og lever normalt hjemme, trener etc. Sprek pasient rundt 50 år. 

Smertene er så og si konstante i huden. Blir ekstremt mye verre ved f.eks stomilekkasje, og ved avføring på stomi. Grunnen til at pasienten ernæres såpass med TPN er ca 50/50 at matinntak (og påfølgende avføring) gir ekstreme smerter for pas, og at hun har kort tarm med lite opptak. Inntak av væske gir ikke samme smerteproblematikk. Sånn sett er jeg imponert over at hun ernærer seg såpass med mat. Pasienten hadde tunellert epidural i lang tid da hun hadde sårkomplikasjon, og var 100% smertelindret med det. Hvordan fungerer myelotomi i praksis for pasientene? 

Pasienten er svært ressurssterk og formidler egen smerte godt. Det er dessverre smerteteamet det er et problem med. Velkjent problem ved sykehuset over mange år..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy