Jump to content
Sykepleiediskusjon

Informasjon om Vepsestikk


Cathrine

Recommended Posts

Satt og leste nyheter, der stod det at mange bekymrete folk oppsøkte legevakta p.g.a. vepsestikk. Legen sier i artikkelen at man skal være forsiktig med å drikke øl av boks fordi stikk i tunge, hals og magen kan være farlig. Det er greit, men jeg har aldri hørt om at veps kan stikke i magen!

Har dere hørt før at man kan stikkes i magen?

Jeg begynte å søke men fant ingen ting, bortsett fra en infomativ artikkel om vepsestikk som jeg fant i pasienthåndboka. Der stod det ihvertfall mer enn hva jeg visste. Legger ut linken her for de som er interessert :)

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...p;mode=document

Link to comment
Share on other sites

Aldri hørt om noen som har blitt stukket nede i magen, nei!

 

Selv er jeg svært allergisk mot vepsestikk og har alltid med meg min EpiPen. Har heldigvis ikke blitt stukket på årevis, men det ligger jo i bakhodet hver gang jeg ser en veps rundt meg!

 

Begge barna mine reagerer ekstremt på myggestikk, dvs, sønnen har mer eller mindre vokst det av seg. Datteren min tar Vallergan 10mg vesp hele året både pga myggestikk og en uspesifikk matintoleranse/allergi.

Link to comment
Share on other sites

Aldri hørt om noen som har blitt stukket nede i magen, nei!

 

Selv er jeg svært allergisk mot vepsestikk og har alltid med meg min EpiPen. Har heldigvis ikke blitt stukket på årevis, men det ligger jo i bakhodet hver gang jeg ser en veps rundt meg!

 

Begge barna mine reagerer ekstremt på myggestikk, dvs, sønnen har mer eller mindre vokst det av seg. Datteren min tar Vallergan 10mg vesp hele året både pga myggestikk og en uspesifikk matintoleranse/allergi.

 

 

Stakkars deg, det høres så skummelt ut å være allergisk mot veps. Har du fått en anafylaktisk reaksjon noen gang?

 

Jeg og sønnen min reagerer veldig på klegg, men i og med at det er en forsinket reaksjon så det er jo ikke farlig, men VELDIG plagsomt. Spesielt nå kryr det av dem på hytta. Kanskje vi skulle vurdere Vallergan vi også. Jeg har ikke tenkt på det før. Vi smører på Elocon (kortisonkrem), men det har ikke så god effekt.

Så i den artikkelen jeg refererte til at man kunne ta en injeksjon med kortikosteroid om man var plaget med allergi mot mygg,og den ville vare flere uker. Kanskje det hadde vært noe :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk hørt om noen som har blitt stukket i magen av veps. Kjenner ikke vedkommende selv, men en venninne fortalt meg om noen hun kjenner/vet om.

 

Vet ikke selv hvordan jeg ville reagere på veps nå, da jeg ikke er stukket siden jeg var barn. Men jeg reagerer ganske kraftig på mygg, knott og ikke minst klegg.

 

Sønnen min ble stukket forrige helg, og fikk en helt normal reaksjon da. Men det var første gangen han ble stukket, og en allergisk reaksjon skjer aldri første gang man eksponeres for et allergen. Først ved neste eller senere anledning kan en allergisk reakjon oppstår.

Så jeg kommer nok til å være temmelig nervøs om han blir stukket igjen, siden han er allergisk disponert og har både matallergier, pollenallergi, atopisk eksem og astma fra før.

Link to comment
Share on other sites

Å bli stukket i magen hørtes veldig alvorlig ut, det blir jo ikke et sub cutant stikk som det ellers pleier å bli.

Vet du hvordan det gikk med denne personen ?

 

Dette med veps er veldig guffent. Etter hva jeg har lest så er det heldigvis ingen sammenheng mellom allergi overfor mygg/klegg og veps. Men det viser jo at du er en allergisk person...

Sønnen min ble også stukket av veps nå nylig. Vi var på vei ut med båten, men jeg tok ingen sjangser så da var det bare å snu og dra tilbake til hytta og se om det ble noen reaksjon. Heldigvis ble det ikke noe mer enn forventet. Det var 3 gang han er blitt stukket av veps og han har også atopi.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil, så vil en anafylaktisk reaksjon forløpe mildere hvis det er første gang du får anafylaksi. Det er jo en liten trøst for oss som ikke vet hvordan vi kan reagere neste gang vi blir stukket.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy