Jump to content
Sykepleiediskusjon

Administrasjon av morfin i livets sluttfase


Guest Katja

Recommended Posts

Guest Katja

Hei. Lurte på om noen som har erfaring med palliasjon kunne svare på mitt spørsmål. Skal man gi morfin til en eldre pasient i palliasjon som: er våken, sier å ikke ha smerte, har ubesværet respirasjon, ansiktsuttrykk som ikke tyder på smerte (rynke i pannen, grimaser eller lignende)? Skal morfin gis som forebyggende eller skal man ikke sedere pasienten? På forhånd takk for et svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har aldri jobbet på en palliativ enhet, så jeg må med forbehold si at kanskje noen er uenige med meg.

Men jeg har hatt mange terminale pasienter, så jeg har endel erfaring med det. Jeg vil nå si at så lenge pasienten klart klarer å utrykke seg verbalt og sier hun ikke har smerte, og heller ikke har noen tegn til smerte så ser jeg ingen grunn til å sterte opp med morfin. Det hele bør være opp til hva pasienten ønsker. Ha en åpen dialog med henne og spør om hun ønsker medisiner mot smerte, sedering eller angstdempende. Hun bør informeres om at det finnes medisiner som kan hjelpe henne i denne fasen. Man bør også trygge pasienten på at straks hun ønsker noe medisinering så får hun det, og gjerne si at nå gjør vi alt for at du skal ha det best mulig. Fortell om mulighetene for smertestillende, kvalmestillende, angstdempende og sedering. 

Når hun ikke lenger klarer å uttrykke seg verbalt er saken en annen, da bør man starte opp med morfin med mer for å sikre seg at hun ikke lider. morfin vil også hjelpe mot dyspnoe. Husk mange er kvalme også og trenger noe for det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy