Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ketorax injeksjoner i.m


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Vet ikke, jeg spurte ikke. Men tror det var mengden av legemiddel som skulle injeseres. På skolen har vi kun lært å sette i.m injeksjoner i hofte. Har nå lært hvor en kan sette i lår. Men jeg legger merke til at utenom vaksiner, har jeg ikke sett noen sette injeksjoner i overarm..

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke, jeg spurte ikke. Men tror det var mengden av legemiddel som skulle injeseres. På skolen har vi kun lært å sette i.m injeksjoner i hofte. Har nå lært hvor en kan sette i lår. Men jeg legger merke til at utenom vaksiner, har jeg ikke sett noen sette injeksjoner i overarm..

 

Ser at doseringen ved im. inj. er 5-7,5 mg i.m. hver 4.-6. time. Ved en styrke på 5 mg/ml tilsvarer dette et volum på 1-1,5 ml. Im inj i deltoideus er i henhold til http://legehandboka.no/ maks 1 ml hos voksne. (For barn under 1 år anbefales ytre brede lårmuskel, vastus lateralis)

 

Jeg foretrekker å injisere i "øvre ytre kvadrat" (hoften). Den muskelen skal være godt sirkulert, og studier viser at injeksjon i øvre ytre kvadrat er forbundet med færre uønskede reaksjoner enn injeksjon i f. eks. lårmuskelen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy