Marianne Posted April 16, 2011 Report Share Posted April 16, 2011 Hei, bortsett fra lår/sete.. er det noen som vet om andre gunstige steder å sette ketorax i.m? Har hørt at den ikke skal settes i armen..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted April 16, 2011 Report Share Posted April 16, 2011 Hei, bortsett fra lår/sete.. er det noen som vet om andre gunstige steder å sette ketorax i.m? Har hørt at den ikke skal settes i armen..? Kva er begrunninga for at ein ikkje kan setja Ketorax i armen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne Posted April 30, 2011 Author Report Share Posted April 30, 2011 Vet ikke, jeg spurte ikke. Men tror det var mengden av legemiddel som skulle injeseres. På skolen har vi kun lært å sette i.m injeksjoner i hofte. Har nå lært hvor en kan sette i lår. Men jeg legger merke til at utenom vaksiner, har jeg ikke sett noen sette injeksjoner i overarm.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anitra Posted May 1, 2011 Report Share Posted May 1, 2011 Vet ikke, jeg spurte ikke. Men tror det var mengden av legemiddel som skulle injeseres. På skolen har vi kun lært å sette i.m injeksjoner i hofte. Har nå lært hvor en kan sette i lår. Men jeg legger merke til at utenom vaksiner, har jeg ikke sett noen sette injeksjoner i overarm.. Ser at doseringen ved im. inj. er 5-7,5 mg i.m. hver 4.-6. time. Ved en styrke på 5 mg/ml tilsvarer dette et volum på 1-1,5 ml. Im inj i deltoideus er i henhold til http://legehandboka.no/ maks 1 ml hos voksne. (For barn under 1 år anbefales ytre brede lårmuskel, vastus lateralis) Jeg foretrekker å injisere i "øvre ytre kvadrat" (hoften). Den muskelen skal være godt sirkulert, og studier viser at injeksjon i øvre ytre kvadrat er forbundet med færre uønskede reaksjoner enn injeksjon i f. eks. lårmuskelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne Posted May 1, 2011 Author Report Share Posted May 1, 2011 Flott.. takker for svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.