Jump to content
Sykepleiediskusjon

En gang sykepleier alltid sykepleier


Cathrine

Recommended Posts

Utsagnet en gang sykepleier alltid sykepleier, gikk først klart opp for meg da jeg var ferdig utdannet.

Er det flere her som fikk denne aha opplevelsen, eller er det bare meg?

Min første overraskelse var på slutten av studiet da jeg fikk vite at jeg nå også hadde fått en militær tittel som fenrik. I en krigsituasjon kunne jeg altså bli utkalt, for å være sykepleier/ fenrik i saniteten.

Senere har jeg tenkt på at i en akutt krise situasjon som f.eks. utbrudd av en influensa pandemi, vil man nok bli beordret til å jobbe som sykepleier uansett hva du måtte jobbe med nå.

Man vil også alltid være sykepleier i hverdagen.

Møter du på mennesker i en bilulykke eller akutt skade må du hjelpe. Sitter du på flyet og de roper opp over høytaleren at de trenger en sykepleier må du stå frem.

Og sist men ikke minst så vil venner, famile, naboer søke råd og veiledning hos deg.

Link to comment
Share on other sites

Det med at man automatisk får tittel som fenrik var jeg slettes ikke klar over. Har du noen kilde på dette?

 

Jeg trodde man allerede som spl.stud. hadde plikt til å stå frem ved ulykker, skader, på fly og ellers på andre offentlige steder hvor det er behov for sykepleier? Man kan kanskje bidra med noe, om enn ikke så mye som en erfaren sykepleier, frem til fagpersonell kommer på stedet.

Link to comment
Share on other sites

Fenrik tittelen fikk jeg vite om på sykepleierhøyskolen. Søkte litt nå og da fant jeg denne kilden http://www.mil.no/felles/fsan/start/Tjeneste/

 

Ja man har sikkert plikt til å stå frem ved ulykker allerede som student, og dere har sikkert mye dere kan bidra med. Det er jeg helt sikker på :)

Jeg ordla meg kanskje litt klønete, men det jeg ville frem til er at som sykepleier så får du en yrkestittel og plikt som følger deg hele livet. Du kan ikke si, beklager men jeg har sluttet å jobbe som sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Har virkelig aldri tenkt over eller visst at jeg i egenskap av å være sykepleier faktisk kan blir kalt ut i en krigssituasjon :)

Men da har jeg lært noe i dag OGSÅ :)

 

Men ellers er jeg enig med SPLC, at som sykepleier så har man jo faktisk valgt et yrke der man er pliktet til å hjelpe andre om det skulle oppstå en stiuasjon der behovet for sykepleier er til stede. Og selv om velger å jobbe som noe annet en periode, så er vi jo likevel sykepleiere med helsefaglig kunnskap!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy