Jump to content
Sykepleiediskusjon

BCG vaksine, ville dere tatt den?


Cathrine

Recommended Posts

Sønnen min skulle fått BCG vaksine i fjor, men da han var syk denne dagen ble han glemt. Jeg ringte helsesøster og påminnet henne om dette. Så nå skal han snart få¨BCG vaksinen sin.

Nå leste jeg i Sykepleien at de skal fjerne BCG vaksinen fra vaksinasjonsprogrammet neste år og bare vaksinere utsatte grupper. Hva gjør jeg da? Dropper vaksinen? Hva ville dere gjort om det var deres sønn?

Link to comment
Share on other sites

Sønnen min skulle fått BCG vaksine i fjor, men da han var syk denne dagen ble han glemt. Jeg ringte helsesøster og påminnet henne om dette. Så nå skal han snart få¨BCG vaksinen sin.

Nå leste jeg i Sykepleien at de skal fjerne BCG vaksinen fra vaksinasjonsprogrammet neste år og bare vaksinere utsatte grupper. Hva gjør jeg da? Dropper vaksinen? Hva ville dere gjort om det var deres sønn?

 

Jeg hadde helt klart latt barnet mitt fått BCG-vaksine. Skjønner ikke helt begrunnelsen for å utelate den for alle, da tuberkolose er økende her hjemme. Spesielt nord i landet, hvor trafikken over grensen til Russland øker, og der er flust med tuberkolose over grensen.

 

Selv lot vi våre yngste få BCG-vaksine noen år før tida, fordi vi reiser mye og har oppholdt oss i områder med risiko for mange typer sykdommer, også tuberkolose.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusset også da jeg leste at de skal kutte ut BCG vaksinen. Det er jo ikke så mange år siden jeg leste det motsatte, at de vurderte å vaksinere barna tidligere p.g.a. økt forekomst av tuberkulose.

Tenkte det kanskje var en fornuftig årsak til at de nå dropper den.... Eller er det kanskje et kostnadspørsmål?

Siden de nå har fått inn nye vaksiner i programmet så kutter de ut denne?

Eller er det rett og slett ikke behov for å vaksinere hele befolkningen?

Men jeg følger nok ditt råd, og lar han vaksinere seg :)

Takk for svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Ville latt ham få BCG-vaksinen ja.

 

Skjønner ikke helt hva argumentene for å fjerne denne vaksina fra programmet er.

Det er jo en grunn til at forekomsten av TBC her til lands har blitt så lav som den er, nemlig vaksina.

 

TBC er fortsatt ganske utbredt i en del andre land, og med stadig mer reising og stading innvandring, så er jo behovet for vaksinen der fortsatt!

 

Da jeg jobbet på lungeavdeling på sykehuset, så behandlet vi med jevne mellomrom TBC.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ;)

 

Ja det henger liksom ikke helt på greip at de fjerner den. Kan det være at det skal litt til å bli smittet så lenge man ikke har nærkontakt med en med TBC?

Jeg leste akkurat om reisevaksine, da sønnen min skulle til Polen. Der stod det at BCG vaksine kun var påkrevet om man skulle være der mer enn en måned og ha mye kontakt med lokalbefolkningen.

Men uansett, jeg går nok for å vaksinere han nå. TBC er jo ingen spøk, det har vel sikkert du sett Litago. Vet du forresten hvor disse pasientene var blitt smittet, kunne jo vært interessant å visst.

Kom plutselig på at var det ikke en barnehage eller skole som fikk et lite "utbrudd" av TBC for noen år siden... Eller husker jeg feil :)

 

Kom på en ting til at jeg burte vaksinert meg selv ;) Sist jeg tok pirquet prøve var den negativ, noe den egentlig alltid har vært, men ingen har brydd seg om det. Men sist sa helsesøster til meg at den vaksinen har nok aldri virket på meg...

 

Hmmm... Jeg ringer folkehelseinstituttet og spør hvorfor de fjerner BCG vaksinen fra vaksinasjonsprogrammet, så får vi svar ;)

Link to comment
Share on other sites

De fleste pasiente vi behandlet var utlendinger, altså innvandrere.

Litt ymse hvor de kom fra, men har vært borti både asiater og afrikanere, og også noen europeere (øst-europa).

 

Bare en gang kan jeg huske vi behandlet en norsk pasient, og det ble ganske store "oppstandelser" i kjølvannet av den casen.

Hun var hos oss leeenge, og var en del på permisjoner innimellom, og ble utredet ut og inn og alle veier, og etter lang tid med all verdens av undersøkelser så kom man altså fram til at hun hadde TBC. Da hadde hun vært korridorpasient store deler av tiden, og eller gått fritt rundt både i og utenfor sykehuset.

Hun hadde via jobben sin vært i kontakt med temmelige mange mennesker, og alle måtte jo da spores opp og pirquet-testes etterpå. Vi av personalet som hadde vært borti henne måtte også testes.

Mulig det er denne saken du husker, den var oppe i media hvertfall.

Håper ikke jeg bryter taushetsplikten min nå? Hvis dere mener det, så si fra, så fjerne jeg innlegget :)

 

Å behandle TBC er egentlig ikke noen "big deal", tablettkur i et visst antall måneder, de første to ukene av behandlingen på isolat.

Utfordringen i mange tilfeller, er å få pasienten til å forstå viktigheten av å ta medisinene hele kuren ut. også etter at er det har kommet hjem.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg ringer folkehelseinstituttet og spør hvorfor de fjerner BCG vaksinen fra vaksinasjonsprogrammet, så får vi svar

 

Jeg kom ikke frem på telefon, så jeg søkte på sidene deres. Der fant jeg svaret:

 

 

De synes rett og slett at det ikke er behov for å vaksinere hele befolkningen. Årsaken var at

det er svært lite smitte av tuberkulose i Norge, og sykdommen er sjelden utenom visse risikogrupper.

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5628:2:::0:0

Link to comment
Share on other sites

De fleste pasiente vi behandlet var utlendinger, altså innvandrere.

Litt ymse hvor de kom fra, men har vært borti både asiater og afrikanere, og også noen europeere (øst-europa).

 

Bare en gang kan jeg huske vi behandlet en norsk pasient, og det ble ganske store "oppstandelser" i kjølvannet av den casen.

Hun var hos oss leeenge, og var en del på permisjoner innimellom, og ble utredet ut og inn og alle veier, og etter lang tid med all verdens av undersøkelser så kom man altså fram til at hun hadde TBC. Da hadde hun vært korridorpasient store deler av tiden, og eller gått fritt rundt både i og utenfor sykehuset.

Hun hadde via jobben sin vært i kontakt med temmelige mange mennesker, og alle måtte jo da spores opp og pirquet-testes etterpå. Vi av personalet som hadde vært borti henne måtte også testes.

Mulig det er denne saken du husker, den var oppe i media hvertfall.

Håper ikke jeg bryter taushetsplikten min nå? Hvis dere mener det, så si fra, så fjerne jeg innlegget :)

 

Hmmm.... der fikk jeg noe å tenke på....

Hun har jo vært omtalt i pressen og du sier jo ikke noe spesielt om henne. Men for å være på den sikre siden kan du jo skrive at hun har en jobb som gjør at hun kommer i kontakt med mange mennesker og fjerne yrkestittelen hennes. Da blir hun ikke så lett å kjenne igjen ;)

Dette med taushetsplikt og skriving på forumet er en viktig problemstilling som kunne vært interessant å diskutere med dere? Jeg lager etterpå en tråd om dette ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... der fikk jeg noe å tenke på....

Hun har jo vært omtalt i pressen og du sier jo ikke noe spesielt om henne. Men for å være på den sikre siden kan du jo skrive at hun har en jobb som gjør at hun kommer i kontakt med mange mennesker og fjerne yrkestittelen hennes. Da blir hun ikke så lett å kjenne igjen :)

Dette med taushetsplikt og skriving på forumet er en viktig problemstilling som kunne vært interessant å diskutere med dere? Jeg lager etterpå en tråd om dette ;)

 

Nå har jeg redigert noen få ord i innlegget mitt.

Så da hadde det vært fint om du kunne enten fjerne eller endre quote'n også ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy