Jump to content
Sykepleiediskusjon

Farmor ligger på rehabilitering, fungerer eldreomsorgen??? :@


Recommended Posts

Hei hei. Da har det seg sånn at min farmor på straks 87 år ligger på rehabilitering etter et ryggbrudd hun pådro seg i mai. I utgangspunktet ville de ikke en gang operere henne, men etter utallige klager og at foten ble satt ned hentet de inn spisskompetanse fra rikshospitalet. Den 16/6 ble hun flyttet fra sykehuset og over på rehabilitering på det sykehjemmet hvor hun i utgangspunktet har en servicebolig tilknyttet til sykehjemmet. Hun er sengeliggende og har vært det siden hun ble utskrevet fra sykehuset. Der var det visst nok at de fikk henne over i gåstol og at hun kunne stå, men det var snakk om 2 sek, før hun måtte sette seg igjen.

 

Hun ble utskrevet fra sykehuset med lungebetennelse og urinveisinfeksjon. Etter en uke på rehab, hadde de verken lest journalen hennes eller tatt noen videre prøver hverken fra slim fra lungene eller fra urin. Hun fikk heller ikke vasket håret på OVER en mnd. Etter mye om og men tok de prøvene og lungebetennelsen var gått vekk, men urinveisinfeksjonen var der fremdeles. De satt henne på antibiotika og først etter 3 UKER fant de ut at denne var resistent. I tillegg er den eneste legen de har på vakt der på ferie, og det er ikke ordnet med ferievikar, dersom de trenger lege, må de ringe legevakten og tar dermed pasientbehandlingen over telefon. Noe jeg finner meget suspekt. Videre har nå farmor hatt urinveisinfeksjon i 5 uker, hun har ikke vært ute fra rommet sitt siden hun kom opp på rehab, ikke en gang fått trillet ut sengen, fordi de ser på det som merarbeid og dermed er ikke det deres ansvar. Hun er ellers ganske oppegående.

 

Idag toppet det hele seg. Hun har nå en CRP på 24 og de ville ikke legge henne inn på sykehuset med mindre det foreligger en CRP på over 50? Ettersom jeg selv har forstått så er en CRP på over 10 indikasjon på at du har en infeksjon i kroppen, men nå er ikke jeg noen fagperson? I tillegg hevder de der oppe at min farmor lyver fordi hun har gitt uttrykk for at hun ikke vil på sykehus, i følge besetningen der oppe, men dette er helt feil, hun har SAGT selv at hun vil innlegges og forhåpentligvis bli tatt bedre vare på, slik at de kan ta knekken på urinveisinfeksjonen der. Hun klarer ikke gå på do selv, og de må rike henne opp til flere ganger daglig, dette er en meget smertefull opplevelse for henne. I tillegg til at hun gjerne må ligger i over 1 time å vente på at de skal komme å hjelpe henne.

 

Uff, dette ble langt, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, sitter å ser på at hun blir dårligere og dårligere for hver dag som går, dette var en person som helt frem til mai mnd klarte alle dagligdagse gjøremål helt på egenhånd, men som nå plutselig er fratatt de mest elementære rettigheter. I tillegg hevder sykepleierne på rehab at det er hennes egen feil at urinveisinfeksjonen ikke forsvinner fordi hun ikke drikker nok...

 

Er dette vanlig praksis i eldreomsorgen idag? Hva kan jeg som pårørende gjøre nå?

 

Tusen hjertelig takk for at du leste.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det først være sagt at jeg foreløpig bare er assistent på et sykehjem med en egen rehab avdeling.

Men må helt ærlig si at det du beskriver høres helt forferdelig ut for farmoren din, og resten av dere som pårørende.

Tingene du beskriver er ting jeg heldigvis aldri har opplevd på avdelingen jeg jobber på, for der gjør vi alt vi kan for at pasientene skal komme seg opp og inn til de andre igjen så raskt som mulig.

 

Men, en av grunnene til at jeg fant ut at jeg måtte svare på ditt innlegg var for å fortelle at det her helt vanlig praksis at pasienter ikke blir sendt på sykehus med så lav crp som din farmor har.

En annen ting jeg har sett skje opp til flere ganger, selv om jeg ikke nødvendigvis hever har skjedd i ditt tilfelle, er at pasienter gjerne sier to helt forskjellige ting til pårørende i forhold til hva de sier til pleiere.

Så vist pleierene sier at at din farmor har gitt uttrykk for at hun ikke vil på sykehus, så er det kanskje ikke helt usannsynlig.

 

Det at hun må vente i over en time på hjelp er slikt som ikke skal skje, men dessverre så virker det som at det på mange sykehjem er alt for få pleiere. Dette er dessverre noe som går ut over pasientene, men jeg kan garantere at dette ikke er noen situasjon som pleierene selv ønsker.

Dette er som regel et spørsmål om økonomi.

 

Når det gjelder de andre tingene du beskriver, så er jeg helt sikker på at sykepleierne her inne kan svare langt langt bedre på en hva jeg er i stand til.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Da er jeg litt mer beroliget, fordi jeg har egentlig lyst til å vri hodet av på det som jobber der oppe. Men jeg tviler på at min farmor lyver til oss pårørende, ettersom hun selv ba sykepleieren om å dra dit pepperen gror, for å si det på en pen måte.

 

Har vurdert å ta kontakt med helsetilsynet, ettersom det ikke engang er lege på vakt, på hele sykehjemmet.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt vil jeg si at jeg ikke har erfaring fra rehab.avd, kun fra sykehjem og sykehus.

Ang. crp sies det at crp opp til 50 som regel skyldes virus, noe som ikke kan behandles. Dersom crp'en er over 50 tyder det på bakteriell infeksjon, som kan behandles med antibiotika. Så lenge crp'en hennes var så lav, er det sannsynlig at det er virus som har forårsaket lungebetennelsen, noe som ikke lar seg behandle, men går over av seg selv etterhvert.

 

Urinveisinfeksjon er ofte vanskelig å unngå når en pasient kateteriseres flere ganger daglig. I tillegg øker sjansene for å få uvi dersom inntaket av væske er for lite. Jeg synes de burde legge inn permanent kateter på farmoren din, dersom hun synes det er så smertefullt?? Og gjerne, i samråd med lege sette henne på c-vitaminer eller tranebær dersom hun ikke gjør det.

 

Ang det med legebemanning hadde vi samme problem på sykehjem da jeg jobbet der. Kun legevakt og forholde seg til, spesielt i ferien, men også i helger og på kvelder... Opplevde det som ganske problematisk til tider, da legevaktslegene ikke kjenner pasientene fra før slik som sykepleiere på avd og tilsynslege.

 

Jeg sier meg også enig i det Kjell sier. Jeg har hørt mange ganger at pasienter sier forskjellige ting til pleiepersonell og pårørende. Mange er redd for å være til bry, de ser at de ansatte har det travelt, og de er redd for å si fra om det negative.

 

Lykke til videre! Håper farmoren din kommer seg snart!

Link to comment
Share on other sites

Det høres veldig leit ut det du skriver om. Jeg jobber selv på en rehabliteringsavdeling, men kjenner meg ikke igjen i hva du skriver.. Vår avdeling har tilgang på egen lege hver dag i ukedagene, og per telefon i helgen. Også er er vi bedre bemannet enn en vanlig sykehjemsavdeling.

God bedring til farmoren din, håper hun får den behandlingen hun trenger!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy