Jump to content
Sykepleiediskusjon

Urinflasker, våtservietter og annet engangsutstyr


Cathrine

Recommended Posts

Urinflaske til engangsbruk, når bruker man den?

 

maleurinal.gif

http://www.vernacare.com/pulp.html

 

 

Annet engangsutstyr dere bruker? blir nysgjerrig på hva som finnes.

På sykehuset der jeg jobbet begynte de med en "våtserviett kit" til full kroppsvask. Den ble varmet opp i microbølgeovnen og skulle erstatte vann og såpe. Veldig praktisk, men jeg personlig ville følt det ekkelt å vaske meg med dette.

Og tenk hvor det forurenser :)

 

Er det mange her som bruker disse våtserviettene?

Link to comment
Share on other sites

Du hadde ikke hørt om det du heller :)

 

Ja.. det må vel være ved smitte man kan ha behov.

Jeg har jobbet på en avdelingen uten dekontaminator i tilslutning til isolatet.

Det gikk det også, men klart det ville vært enklere og sikkert sikrere med engangsutstyr.

Kom på et sted de virkelig trenger dette, og det er på feltsykehus. Husker jeg lærte at der måtte de trekke plastposer over bekkenet, for å unngå for mye tilgrising. Slike sykehus er jo ganske enkle...

Men jeg vil jo tro at disse flaskene er tiltenkt vanlig sykehus da.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var det første som slo meg også, at dette må da bli veldig dyrt.

 

 

Men spennede å høre at dere bruke alle disse enganstingene.

Vet du hvorfor dere har begynt med dette?

Hehe... og jeg som trodde det kun ble brukt ved spesielle behov.

Det høre jo veldig praktisk ut, og sikkert veldig tidsbesparende. Dere slipper jo på den måten masse skylleromsarbeid. Er dere fornøyd med disse produktene? Og jeg vil tro at det er mer komfortabelt for passienten, for det er ikke godt å ligge på et kaldt bekken som klistrer seg fast til baken.

 

Dere som tydligvis bruker endel engangsytstyr, bruker dere også våtservietter til kroppsvask?

Link to comment
Share on other sites

Men blir ikke det unødvendig dyrt da?

 

Fant en artikkel om det her: http://www.helsebygg.no/nyheter2003/18077/

"Prøvedriften viser at denne løsningen er å foretrekke hygienisk, økonomisk og miljømessig framfor den gamle metoden med skylling og koking. De årlige besparelsene ved sykehuset er beregnet til 1,1 millioner kroner."

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk at det lønner seg med engangsutstyr :)

 

Ja jeg klarte ikke å venne meg til disse våtserviettene, men kalde var de ikke.

Vi varmet de i microbølgeovnen før bruk ;)

Men det var jo selvfølgelig veldig praktisk og mer effektivt, for man slapp alt sølet med vaskevannet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Da jeg var på St.Olavs på en en sengepost i praksis, hadde de engangsvaskekluter der. Ikke våtservietter altså, men sånne som måtte bløtes på, og så ble de myke og gode som vanlige vaskekluter, bare litt tynnere.

 

Vernacare syntes jeg var helt genialt. Man bruker i hvertfall ikke mye undøvendig tid på dette systemet. Og når det er økonomisk i tillegg, så er det jo enda mer genialt. Må huske å legge i gel-poser i urinflaskene da, slik at de ikke går i oppløsning av urinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Guest Guest_Stine

På St. Olavs bruker vi Vernacare, engangsurinflasker, -vaskefat og -bekken. I tillegg har vi engangsvaskekluter, og på

min avdeling har vi "luksusvarianten" engangsvaskekluter som ligger i en varmeboks. Dermed får pasientene varme,

vaskekluter med en mild og god duft :) Hehe..

Etter en stund blir jo pakken kald, men da væter jeg den i det varme vannet i engangsvaskefatet, så blir det nesten som en "vanlig" vaskeklut.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Guest Passient1

Som pasient på kirurgisk avdeling var det genialt med varme våtservietter. Var greit å bare kaste klutene når de var fulle av blod og gørr og ikke måtte vri den "ren" i vaskefatet, fikk noen pakker så jeg kunne ha liggende på rommet til vask når jeg selv følte det var ok med en vask. Hadde veskende og blødende sår så var deilig å kunne vaske bort noe av sølet selv når det passet meg (ikke i og rundt sårene selvfølgelig) . Håndvask med veneflon og tape på hendene er nesten umulig følte jeg uten de klutene. Følte meg renere også når jeg ble vasket av pleierne (englene som dere faktisk er) med våtservietter, blir ikke så våt og klam heller.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Guest Passient1 said:

Som pasient på kirurgisk avdeling var det genialt med varme våtservietter. Var greit å bare kaste klutene når de var fulle av blod og gørr og ikke måtte vri den "ren" i vaskefatet, fikk noen pakker så jeg kunne ha liggende på rommet til vask når jeg selv følte det var ok med en vask. Hadde veskende og blødende sår så var deilig å kunne vaske bort noe av sølet selv når det passet meg (ikke i og rundt sårene selvfølgelig) . Håndvask med veneflon og tape på hendene er nesten umulig følte jeg uten de klutene. Følte meg renere også når jeg ble vasket av pleierne (englene som dere faktisk er) med våtservietter, blir ikke så våt og klam heller.

Interessant å høre pasienters erfaring med dette. Takk for at du deler det med oss :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Passient1

Bare hyggelig å kunne gi litt tilbakemelding, var skeptisk selv til dette med tanke på svette lukt osv. Men etter 8 dager kun med servietter uten parfyme luktet det ikke unormalt svette under armene så må nesten bli rent. Gikk for min del greit å vaske håret med disse uten å få fett hår. Men nå har jeg ca 10mm langt hår så kvinner og menn med langt hår trenger nok de hettene med tørr-vask.

Men må sies at det var deilig å kunne vaske seg i en dusj når jeg endelig kunne det.

Fikk ikke prøvd engangs utstyr til avføring og vannlating så kan ikke si så mye om de.

Takk for jobben dere pleiere gjør, kan ikke være det letteste til tider med oss pasienter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy