Jump to content
Sykepleiediskusjon

Timediurese/døgndiurese


dronningbia

Recommended Posts

Sitter med noen praksisforberedende spørsmål, og her spørres det om når det kan være nødvendig å måle timediurese og døgndiurese. Timediurese har jeg funnet eksempler på i litteraturen, men finner ikke noe om døgn? Noen av dere kloke, erfarne sykepleiere som kan hjelpe en stakkars student å tenke? :)

Link to comment
Share on other sites

Kan vel kort si det slik at det er mange av de samme årsakene til at man måler time og døgndiurese.

Ved mer akutte situasjoner vil det være aktuelt å måle timediurese.

 

Døgndiurese måler men får å se at det er samsvar mellom ut og inntak, man vil kunne se om det skjer en opphopning av væske i kroppen, en sviktende nyreproduksjon, en dehydrering, se på effekt av diuretika, se om det er en økt utskillelse som ved f.eks. ADH svikt. Dette er noen eksempler.

Da jeg jobbet på kirurgisk avdeling ble det målt drikke og diurese på alle nyopererte. rett og slett for å følge med på om det var samsvar mellom ut og inntak. Da vil man kunne gripe inn på et tidlig stadie hvis noen skjevheter skulle oppstå.

Jeg vil tro du finner litt om måling av døgndiurese hvis du leser om de ulike medisinske tilstander :)

Du sier det er en praksisforberedende oppgave, hvor skal du i praksis? Kanskje vi kan hjelpe deg litt mer konkret hvis vi vet det;)

Link to comment
Share on other sites

Kan vel kort si det slik at det er mange av de samme årsakene til at man måler time og døgndiurese.

Ved mer akutte situasjoner vil det være aktuelt å måle timediurese.

 

Døgndiurese måler men får å se at det er samsvar mellom ut og inntak, man vil kunne se om det skjer en opphopning av væske i kroppen, en sviktende nyreproduksjon, en dehydrering, se på effekt av diuretika, se om det er en økt utskillelse som ved f.eks. ADH svikt. Dette er noen eksempler.

Da jeg jobbet på kirurgisk avdeling ble det målt drikke og diurese på alle nyopererte. rett og slett for å følge med på om det var samsvar mellom ut og inntak. Da vil man kunne gripe inn på et tidlig stadie hvis noen skjevheter skulle oppstå.

Jeg vil tro du finner litt om måling av døgndiurese hvis du leser om de ulike medisinske tilstander :)

Du sier det er en praksisforberedende oppgave, hvor skal du i praksis? Kanskje vi kan hjelpe deg litt mer konkret hvis vi vet det;)

 

 

Skal på medisin B, nyre! Så kreatinin clearence, er jo absolutt relevant, skjønner ikke at jeg ikke tenkte på det! Har fått så liten tid til å lese meg opp til denne praksisen, det har gått i ett med div. oppgaver... Også har man jo hus, mann og barn også! Jeg får ta det som det kommer, men kjenner at nervene kommer nå ja..... Første dag i morgen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy