Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jobb ved siden av studier


ella

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er fersk sykelpeierstudent anno 2011:) Det skal sies at jeg har ingen erfaring innenfor helse (har aldri jobbet innenfor noen som helst omsorgssektor tidligere) og har defor tenkt at det første året må fokuseres på studier (og praksisen man må følge der). Dessuten antar jeg at jeg ikke er så attraktiv når jeg ikke har erfaring heller.

 

Samtidig med mann, barn, huslån osv kjennes det rartå gå i tre år uten inntekt. En situasjon jeg i grunn ikke liker. Vi klarer oss økonomisk, men det kommer til og kjennes etterhvert - så hadde vært godt med en liten bi-inntekt.

 

Spørsmålet mitt er når kan jeg satse på å få mullighet til å jobbe ute, og hva slags jobb kan jeg få? Min mann jobber utenlands fire dager i uken så for meg er det ikke bare lett å hoppe på en hvilken som helst stilling. Jeg kan jobbe netter (fra torsdag tom. natt mandag) - og jeg kan jobbe dagtid. Evt noen kvelder. Jeg ser i grunn for meg å begynne å jobbe litt fra neste sommer (Og 2. året) da rutiner er kjørt inn (mye å sette seg inn i første året) Jeg har hørt at nattevakter i helger er ofte de enkleste vakter å få, det kan jeg jo forstå. Og for meg er det heller ikke så heldig å ta på meg for mange av dem da det er kun da min mann er hjemme. MEN, jeg må jo trå til der etterhvert uansett så det blir naturlig å ta noen vakter der når jeg begynner å jobbe litt.

 

- Jeg blir veldig glad for litt feedback, både på hva jeg har mulighet til å få, hvor jeg enklest kan få litt praksis osv.

- Hvor mye jobber dere andre som studerer (eller har studert) ved siden av studier? Jeg ser jo allerede at det er mange som jobber ved siden av heltidsstudier....men med barn og en mann som er mye borte begrenses det selvfølgelig litt for egen del...(jeg satser på at mannen min må få seg en jobb på norsk jord innen jeg er ferdig utdannet og virkelig må trå til med turnus...)

 

Takk for svar!!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

nå er jeg riktignok ikke i den samme situasjonen som deg sånn rent familiært, er 20 år og bor fortsatt hjemme hos mor og far! Så jeg er vel ikke best egnet til å hjelpe deg. Men jeg har også begynt sykepleiestudie i år, og jeg har for øyeblikket tre jobber ved siden av. Jeg jobber på bensinstasjon annenhver helg, hjemmepleietjeneste annenhver lørdag, og som avlaster i kommunen en gang i uken. Jeg hadde så klart foretrukket kun én arbeidsplass med like mye jobbing, men det har nå bare blitt som det har blitt.

 

Personlig går det veldig fint å jobbe ved siden av studiene. Jeg synes faktisk det er litt godt å komme på jobb når jeg ellers har hodet fullt av anatomi og biologi! Men hvor mye du orker/vil/kan jobbe ved siden av studiene vet jo sikkert du veldig godt, men jeg vil nå si at det absolutt er mulig!

 

Jeg pratet med en bekjent av meg som er høgskolelektor på bachelor i sykepleie, og hun har sagt til meg at du stiller veldig sterkt på arbeidsmarkedet etter din første praksisperiode. Jeg har søkt på 6 forskjellige stillinger ved sykehjem, hvor jeg til og med har nevnt at jeg skal studere sykepleie. Men ingen svar. Etter din første sykehjemspraksis er det nok veldig sannsynlig at du er lukrativ på arbeidsmarkedet i forhold til relevante arbeidsplasser. Uten å vite helt sikkert så er vel det vanligste hver 3. eller 4. helg turnus, men selvsagt mulighet til å få ekstra vakter.

 

Håper det var til noe hjelp!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy