Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sondemat og diaré


Texana

Recommended Posts

Lurer på om noen har et godt råd mot diaré som følge av sondemat ? Pas har Mick-key og får sondemat 500 ml x 2. Immodiumkapsler x 8 pr dag har null effekt. Fastlegen har ingen alternative medisiner å foreslå for å stoppe den løse magen.

Pas er fortvilet og meget plaget pga av dette.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om noen har et godt råd mot diaré som følge av sondemat ? Pas har Mick-key og får sondemat 500 ml x 2. Immodiumkapsler x 8 pr dag har null effekt. Fastlegen har ingen alternative medisiner å foreslå for å stoppe den løse magen.

Pas er fortvilet og meget plaget pga av dette.

 

 

Først vil jeg bare ønske deg velkommen hit :)

 

Gir dere sondeernæringen som bolus, siden du skriver at pasienten får dette X 2? Da ville jeg gått over til å gi det kontinuerlig og la det gå VELDIG sakte, og eventuelt halvere døgndosen til tarmen hadde vennet seg til ernæringen.

Men enkelte får jo også diare da. Husker vi pleide å blande ut et par skjeer caloreen i vann, tror vi ga det før hang opp av soneernæringen. Husker ikke helt nøyaktig hvordan vi gjorde det. Dette var et tips vi fikk av en anestesilege. Men dette er mange år siden. Er det noen flere her som har brukt Caloreen for å forebygge diare ved sondeernæring og husker det mer presist?

Et annet alternativ er kanskje å skifte type sondeernæring, men husk start med å gi det kontinuerlig og ikke i bolus. Og uansett vil det vel være lurt å gi litt biola naturell i sonden på fastenede hjerte.

Håper noen av disse rådene kan hjelpe, får å leve med kronisk diare er jo uholdbart i lengden.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jobber, bruker vi også å gi små mengder biola 2-4 gg i døgnet. Har opplevd at de har mye diarè i starten, men det har pleid å gå seg til.. Hvor lenge har denne pasienten fått sondemat? Kan det evt hjelpe å bytte til et annet merke hvis pas kanskje reagerer på noe av innholdet?

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg bare ønske deg velkommen hit :)

 

Gir dere sondeernæringen som bolus, siden du skriver at pasienten får dette X 2? Da ville jeg gått over til å gi det kontinuerlig og la det gå VELDIG sakte, og eventuelt halvere døgndosen til tarmen hadde vennet seg til ernæringen.

Men enkelte får jo også diare da. Husker vi pleide å blande ut et par skjeer caloreen i vann, tror vi ga det før hang opp av soneernæringen. Husker ikke helt nøyaktig hvordan vi gjorde det. Dette var et tips vi fikk av en anestesilege. Men dette er mange år siden. Er det noen flere her som har brukt Caloreen for å forebygge diare ved sondeernæring og husker det mer presist?

Et annet alternativ er kanskje å skifte type sondeernæring, men husk start med å gi det kontinuerlig og ikke i bolus. Og uansett vil det vel være lurt å gi litt biola naturell i sonden på fastenede hjerte.

Håper noen av disse rådene kan hjelpe, får å leve med kronisk diare er jo uholdbart i lengden.

Lykke til.

 

Takk for tips!!

 

Pas får drypp, ikke bolus. Det er en hjemmeboende pas. Har brukt sondemat i flere måneder så h*n skulle vært tilvent, om det var det som var problemet. Maten går inn over en times tid, det går ikke ann å la det gå saktere (pas ønsker heller ikke det), da stopper det alltid opp (Vi har prøvd).

Caloreen har jeg ikke hørt om, skal sjekke opp det.

Biola skal vi prøve !!!!

Vi har prøvd to typer mat, men skal forhøre meg mer om andre typer.

Igjen, takk for svar til alle som har kommet med råd :)

Link to comment
Share on other sites

Hva slags merke bruker dere på sondematen? Vi bruker som regel Fresenius Kabi, men opplever at mange pasienter reagerer med nettopp diaré hvis det ikke trappes opp sakte nok. Som regel går det seg til over litt tid, men for de som sliter veldig med diaré så er Nestlés Novasource GI Control et veldig godt alternativ (les mer på linken) fordi det skal båe behandle og forebygge dette.

 

inneholder det patenterte, løselige fiberet Benefiber® fra hydrolysert guarkjernemel. Når Benefiber® når tykktarmen, brytes det ned av

bakterier og kortkjedete fettsyrer dannes. Dette gjør at tykktarmens slimhinne bygges opp, vannopptaket øker i likhet med

opptaket av natrium og kalium. Slik minsker diaréfrekvensen, og avføringens konsistens normaliseres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefalte Biola i sonden, men er litt usikker på om det var så lurt likevel. Det anbefales i hvert fall ikke å gi probiotika til kritisk syke pasienter:

 

http://www.vkm.no/dav/009488e0b8.pdf

 

http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Container_6253&Main_6177=6262:0:0:1:0:0:::0:0&Content_6262=6253:0:32,2381:1:0:0:::0:0&Container_6253=6187:1657073::1:6254:3:::0:0

Link to comment
Share on other sites

Hos oss bruker vi forresten også Blåbærsaft i sonden hos pasienter som sliter med diaré.

 

Blåbærsaft virker lett stoppene. Det er garvestoffer i blåbær som stopper diaré og det er rikelig med blå fargestoffer som både hemmer vekst av bakterier og virus. I tilegg er det godt med salter og næringsstoffer, som du trenger når du har diaré. Spesielt for de som har små barn er dette et fantastisk middel som bedrer tarmfunksjonen. Blåbærsaft virker lett kvalmedempende og stimulerer også fordøyelsen hos barn som har dårlig matlyst og er uopplagte.

Link

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy