Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bachelor igjen.. denne gang..


Tundra

Recommended Posts

Hei alle medsøstre :) jeg var innom her før jul ang bachelor oppgave og jeg har nå skiftet tema til pasientens rett til informasjon og denne skal jeg nå ha. Grunnlaget for oppgaven er en noe jeg opplevde i praksis på sykehuset kort fortalt: hadde en mann med ca coli recidiv og skulle reopereres. De fikk ikke fjernet tumoren grunnet store metastaser:-( mannen trodde selv etter operasjonen han ikke hadde kreft og at dette bare var godartet ( noe som sier meg at han kansje var i en fornektelseskrise....) en setning som står relevant og er hovedgrunnen til at jeg velger som jeg gjør var " hvorfor ble ikke denne informasjonen gitt tidligere" mannen døde desverre 4 dager etter og han var ikke klar over at dette skulle skje dessuten var han kun rundt 60 år. I flge de yrkesetiske retningslinjer står det: sykepleieren skal fremme pasientens mulighet til å ta selvstendige avgjørelser ved å gi tilstrekkelig og tilpasset informasjon og forsikre seg om at informasjonen er forstått..... tenker derfor det er relevant og skrive om i en hovedoppgave. Problemet er problemstillingen den jeg har nå er: hvordan kan sykepleiere ved somatiske sykehus bidra til at kreftpasienter for tilstrekkelig med informasjon om egen sykdom og sikre seg at denne informasjonen er forstått? Hm tror nok ikke denne er god nok :blink:

Kan noen VÆRE SÅ SNILL Å GI MEG NOEN INNPUT....jeg kjenner jeg begynner å bli fortvila her og dessuten bruker jeg mye tid på å fundere og fundere... aktuell teori som jeg tenker er etikk, juss og kommunikasjonsteori hva mener dere???? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye innspill, bare en liten historie fra da jeg var student i praksis.

 

Var på en traume- post hvor vi fikk inn pasienter med store skader fra andre sykehus. En ung mann hadde kommet i veien for en vaier og mistet deler av et ben og en arm!

En morgen møtte jeg kona hans på lintøyrommet hvor hun sto og gråte. Pratet litt med henne og skjønte at verken hun eller mannen hadde fått med seg at mannen kom til å bli så og si frisk.

Det viste seg at legene på det lokale sykehuset hadde skremt dem skikkelig med ting som at den unge mannen aldri vil jobbe igjen, leve med smerter etc.

Traume- kirurgene på mitt sykehus var av en helt annen oppfatning, men det hadde dette unge paret så absolutt ikke fått med seg.

 

Jeg tok tak i behandlende lege på vaktrommet og ba han snakke med dem en gang til. Først nektet han, han hadde jo brukt mye tid på dem allerede. Jeg ga meg ikke, selv om kontaktsykepleieren min sto og dro meg i frakken.

Til slutt gikk han med på å ta en samtale til med dem.

Etterpå kom han og takket meg! Det unge paret hadde i sin sjokk- tilstand ikke fått med seg et ord av hva legene på dette sykehuset hadde sagt. Men nå var de godt informert og ved godt mot!

 

Det er veldig viktig at vi ikke gir oss før info er gitt OG FORSTÅTT

Link to comment
Share on other sites

Ja kommunikasjon er viktig her, og så er det veldig viktig at en sykepleier er med inn til pasienten når han/hun får informasjon av legen. Dette for å sikre at pasienten har forstått det som ble sagt. Vi praktiserte dette på sykehuset der jeg jobbet, og mange ganger hadde pasientene mange spørsmål etter en slik samtale, mye de ikke hadde forstått.

Enten fordi legen brukte fremmedord og eller fordi det ble for mye informasjon å ta inn på en gang.

Et problem er selvfølgelig fornektning og av og til trenger pasienten tid på å fordøye informasjonen han får. Da må vi gå varsomt frem, og ikke presse på informasjon pasienten ikke er klar til å ta imot.

 

Kjempespennende problemstilling dette her :huh:

 

Masse lykke til med oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Ja kommunikasjon er viktig her, og så er det veldig viktig at en sykepleier er med inn til pasienten når han/hun får informasjon av legen. Dette for å sikre at pasienten har forstått det som ble sagt. Vi praktiserte dette på sykehuset der jeg jobbet, og mange ganger hadde pasientene mange spørsmål etter en slik samtale, mye de ikke hadde forstått.

Enten fordi legen brukte fremmedord og eller fordi det ble for mye informasjon å ta inn på en gang.

Et problem er selvfølgelig fornektning og av og til trenger pasienten tid på å fordøye informasjonen han får. Da må vi gå varsomt frem, og ikke presse på informasjon pasienten ikke er klar til å ta imot.

 

Kjempespennende problemstilling dette her :huh:

 

Masse lykke til med oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen takker for ALLE svar som kommer og ser frem til flere innspill..... Det som jeg sliter med er vel selve problemstillingen da den skal være så konkret som mulig og jeg tror nok ikke min er konkret nok?? Jeg har ikke fått veileder ennå men skal få det om 3 uker, tenkte da jeg skulle ha fått gjort en del før det:-)) slik at selv oppgaven skal gå lettere :huh:

Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen din virker grei nok, den.

Klarer du korte den ned uten at den mister innholdet?

ER såpass lenge siden jeg var ferdig at jeg husker ikke kriteriene for problemstillingen, men den skal være ganske kort og så presis som mulig, ikke sant?

 

Jo bedre du klarer å uttrykke problemstillingen, jo lettere blir det å begrense oppgaven også!

 

"Hvordan kan sykepleiere ved somatiske sykehus bidra til at kreftpasienter for tilstrekkelig med informasjon om egen sykdom og sikre seg at denne informasjonen er forstått? "

 

Hvordan kan en sykepleier ved et somatisk sykehus bidra til at kreftpasienter får og forstår tilstrekkelig informasjon om egen sykdom?

Har du tenkt på om du skal ha med noe om nødvendigheten av all informasjon, alder på pasienten, pårørende,.........?

 

Elsker å jobbe med sånne oppgaver, men er veldig glad for at jeg er ferdig med det for øyeblikket! :huh:

Link to comment
Share on other sites

"Kreftpasienter vil ofte ha behov for mye informasjon omkring sin sykdom. Hvordan kan sykepleieren sikre at pasienten får all den informasjon han har behov for, og at denne blir forstått."

 

Nei, jeg vet ikke den var vel ikke noe bedre, men det er alt jeg klarer å " hoste opp" i kveld.

Må jo sies at jeg er helt ute av trening når det gjelder oppgaveskriving :huh:

Link to comment
Share on other sites

God morgen:-) da erjeg på plass foran pc`n igjen å holder på med hovedooppgaven...Jeg misunner deg Kitt som elsker å skrive oppgaver, heldig er du! Jeg for min del er ikke glad i oppgaver sitter å knoter og bruker mye tid på å fundere rett og slett... ja ja tenkte jeg ikke skulle ha med noen spesiell alder heller ikke pårørende men det er klart jeg skal nevne det fordi det er jo av relevans å trekke inn pårørende med tanke på å huske informasjonen.... uff ikke lett dette her:-( :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Kitt sitt forslag - Hvordan kan en sykepleier ved et somatisk sykehus bidra til at kreftpasienter får og forstår tilstrekkelig informasjon om egen sykdom? - var en god problemstilling. Du kan jo jobbe utifra den og så høre med veileder når du får tildelt det. Problemstillingen kan vel neppe bli så mye forandret når den er såpass konkret.

 

Du må sikkert redegjøre for hvorfor du har valgt nettopp kreftpasienter, og hadde jeg vært deg tror jeg at jeg ville søkt frem litteratur for å se hvilke retningslinjer det finnes for å gi og sørge for at pas. har forstått informasjonen. Dersom det varierer hvordan dette gjøres utifra hvilken krefttype man har, så bør du antageligvis velge deg ut en krefttype. Dersom det er forskjell på en som har nyoppdaget kreft og en som har fått tilbakeslag, så må du nok velge en av disse også.

 

Forøvrig synes jeg du har valgt et veldig bra tema!

Link to comment
Share on other sites

God morgen:-) da erjeg på plass foran pc`n igjen å holder på med hovedooppgaven...Jeg misunner deg Kitt som elsker å skrive oppgaver, heldig er du! Jeg for min del er ikke glad i oppgaver sitter å knoter og bruker mye tid på å fundere rett og slett... ja ja tenkte jeg ikke skulle ha med noen spesiell alder heller ikke pårørende men det er klart jeg skal nevne det fordi det er jo av relevans å trekke inn pårørende med tanke på å huske informasjonen.... uff ikke lett dette her:-( :huh:
holder på med kommunikasjon til pasienten her og fatter ikke hvordan jeg skal dele det opp i kapitler.... men tenker at dette er her hvor hovedtyngden ligger men.....
Link to comment
Share on other sites

holder på med kommunikasjon til pasienten her og fatter ikke hvordan jeg skal dele det opp i kapitler.... men tenker at dette er her hvor hovedtyngden ligger men.....

 

Takker virkelig for svar her:-)) blir så glad og ikke minst inspirert så hjertelig tusen takk Nurse B du sitter kansje med hovedoppgave selv du?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy