Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksis på Sykehjem


Betty89

Recommended Posts

Hei, imorgen skal jeg ut i praksis på sykehjem. Jeg har ingen erfaring fra før av.

 

Jeg bare lurte på om veilederen forventer at jeg skal kunne alt vi har lært? F.eks å sette inn kateter, telle respirasjon osv...?

Jeg har jo hatt om det, og kunne det for noen måneder siden, men nå begynner jeg å glemme det litt.

 

Skriver veileder ned notater om meg, som hun leverer til læreren min?

 

Ikke missfortå, jeg kan en god del ;) Men er bare nervøs når veileder skal skjekke alt jeg skal gjøre :S

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde heller ingen erfaring fra før, men det gikk kjempefint allikevel, og det gjør det nok for deg også! Veilederne spør gjerne om du har noe erfaring fra før, og da kan du si at det har du ikke. Det gjør det mye lettere for veilederen og hjelpe deg til å utvikle deg. De vet at du har vært gjennom noen prosedyrer på skolen, men forventer ikke at du skal kunne alt 100% riktig på første forsøk. De skal veilede deg slik at du mestrer prosedyrene best mulig når praksisperioden.

 

Om veileder skriver ned eller har i bakhodet det hun vil formidle til læreren er vel opp til hver enkelt, men alle skal ha oppfølging gjennom praksisperioden, og da har du gjerne evalueringer underveis hvor du deltar sammen med læreren og veilederen. Da blir det litt prating om hva du har gjort/opplvd i praksis, hvordan veileder synes du fungerer osv. Veileder fyller gjerne ut et evalueringsskjema som dere alle tre signerer på (ihvertfall er det slik her). Det blir også snakk om hva du bør jobbe videre med. Ingen er perfekt, så det er ikke noe å frykte! ;)

 

Veilederen står nok ikke rett over deg hver gang du skal gjøre en prosedyre eller andre ting, med mindre du ber om det, men de første gangene vil de kanskje se litt nøye på for å sikre seg at du gjør det på rett måte og at pasienten har det bra. Etterhvert får du mer og mer frihet, og i slutten av perioden skal du se at du har blitt mye mer selvstendig enn du er i starten.

 

Masse lykke til med praksisperioden! Det blir lærerikt og spennende! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingen fare Betty89 ;)

Jeg har veiledet mange studenter og forventet ikke at de skal kunne diverse prosedyrer.

Dette gikk vi igjennom i teorien før de fikk prøve seg. Når de utførte dette i praksis ble de veiledet underveis, ingen klarte dette perfekt første gang.

Det er lurt å si som NurseB er inne på at du ikke har noen erfaring, så vet de hvor du står.

Jeg har hatt studenter med mye erfaring og studenter med ingen erfaring. Begge dele går like greit.

Nå denne første praksisperioden er det vel først og fremst grunnleggende pleie dere skal fokusere på? Ihvertfall var det slik før.

Som veileder forventet jeg først og fremst at studentene prøvde så godt de kunne, ikke overgikk sitt kompetansenivå, spurte når de lurte på noe og virket interessert i å lære.

Hadde du vært min student kunne jeg sagt med en gang at du kunne slappe helt av. Ingen forventer at du skal kunne noe som dere har gjennomgått i teorien på skolen. Det er nå som du er i praksis du skal få lære dette. Og til slutt må jeg si at prosedyrer er ikke det viktigste.

 

Gled deg til i morgen, dette blir spennende!!!

 

Håper du holder oss oppdatert om hvordan du opplever praksisperioden:)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det gikk kjempe bra :P !

 

Jeg har vært ute i praksis nå to ganger :lol: Jeg ble med på stell (ikke nedenunder), sengeredning, mating osv :o Jeg var på en måte assistenten til hjelpepleieren som veiledet meg :)

 

Det gikk mye bedre enn forventet :)

 

 

Så bra:)

Heldigvis er det som oftest slik at fantasien er verre enn virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy