Jump to content
Sykepleiediskusjon

Guest ella

Recommended Posts

Jeg er 1. års student, men allerede om 5 mnd er vi i gang med 2. året (dette går raskt...).

 

Vi kan muligens legge noen føringer på ønsket sted å praktisere (altså avdeling på sykehuset). Problemet mitt er at jeg har null erfaring og vet virkelig ikke hva jeg går til. Jeg ønsker derfor litt info om hvor dere andre har jobbet, hvilket avdelinger, hva dere gjorde osv.? Erfaringer!

 

Det eneste som tiltrekker meg er å kunne jobbe i en akutt avdeling etter endt utdanning. Men - jeg har også tenkt at å viderutdanne meg til jordmor på sikt virker interessant. Tatt i betraktning disse to forskjellige veiene - hvor bør jeg "starte". Jeg har forstått at mange studenter ofte begynner og jobbe på et av de samme stedene som de tok praksis i sin tid....

Link to comment
Share on other sites

Å starte på en akutt avdeling er et bra steg om du tenker jordmorutdanning senere.Erfaring fra akutt avdeling kan være en fordel å ha for det studiet. Tidligere var det faktisk spesifisert som ønskelig ved opptak til jordmorutdannelse enkelte steder. Vet ikke hvordan det er nå, men en jordmor vil kunne finne seg i akutte situasjoner så det vil gi deg god erfaring.

Hvor lett det er å få jobb på en slik avdeling kan derimot variere etter som hvor du bor.... De gir ofte god opplæring, men om de tar inn helt nyutdannede er jo en annen sak......

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, mange spennende tips her. Jeg suger til meg alt dere kommer med! Intr. det med fordelene med akuttavd. jobb før evt. jordmorstudier. Nå er det nok ikke mulig å komme i praksis på en akuttavdeling, men da burde jeg kanskje sikte meg inn på en kardiologisk avd.

OG, hva mener du Lucifer om at nesten "alt" kommer til ortopedisk...eksempler?

Jeg blir kjempeglad om dere skriver noen linjer om en "vanlig hverdag" på de forskjellige avdelingene. Jeg hører ut av navn hva det handler om - men, kan nok svært lite utover det:0)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Marthe

Jeg kan absolutt anbefale praksis på barneavdeling! Grunnen til dette er at du kommer til å møte både medisinske, kirurgiske og ortopediske pasienter. På andre avdelinger (vet ikke helt hva slags avdelinger dere kan få praksis på, men) blir det ofte mer fokus på få diagnoser. Sykepleierne på avdelingene er dessuten veldig kompetente og har masse kunnskaper. Jeg har jobbet en sommer på barneavdeling, og det er den avdelingen jeg har lært desidert mest av å være på (sammenliknet med de praksisplassene jeg har vært på).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy