Jump to content
Sykepleiediskusjon

- Pårørende vet lite om livets slutt


Recommended Posts

Jeg har samme erfaring. Folk flest vet lite om dødsprosessen. Tegnene som vi ser på at døden nærmer seg kjenner de ikke til.

 

Vi er i ferd med å innføre LCP (Liverpool Care Pathway) ved min avdeling, og min kjepphest er informasjonen og kommunikasjonen med de pårørende slik at de vet og forstår hvorfor vi gjør som vi gjør.

 

Alle skriveriene som har vært i media om dette (Kjetil Bjørnstads artikkel bl.a.) handler jo i bunn og grunn om manglende kommunikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at det også er viktig å ha tatt den samtalen i god tid, spesielt hos sykehjemsbeboere. Der kjenner personalet beboeren godt, de ser utviklingen, de merker endringer som pårørende kanskje ikke er i stand til å forstå. Jeg har to nære pårørende i sykehjem nå. I det ene tilfellet er vi pårørende tatt med på råd, avklart evt. sykehusinnleggelse, drøftet HLR-status, tiltak i forhold til sykdom og utvikling i denne. Det føles trygt og forutsigbart for oss.

 

Det kjennes ikke like greitt i den andre situasjonen vi står i, dessverre. Vi har en for dårlig dialog med dette sykehjemmet, og der er ikke kultur for å ta opp slike forberedeler med pårørende på samme måte som vi har erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy