Cathrine Posted March 26, 2012 Report Share Posted March 26, 2012 Pårørende vet lite om livets slutt Gode samtalerutiner mellom helsepersonell, pasient og pårørende er viktig for å bedre dødsomsorgen på sykehjem. http://www.forskning...012/mars/316979 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beth Posted March 27, 2012 Report Share Posted March 27, 2012 Jeg har samme erfaring. Folk flest vet lite om dødsprosessen. Tegnene som vi ser på at døden nærmer seg kjenner de ikke til. Vi er i ferd med å innføre LCP (Liverpool Care Pathway) ved min avdeling, og min kjepphest er informasjonen og kommunikasjonen med de pårørende slik at de vet og forstår hvorfor vi gjør som vi gjør. Alle skriveriene som har vært i media om dette (Kjetil Bjørnstads artikkel bl.a.) handler jo i bunn og grunn om manglende kommunikasjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 27, 2012 Author Report Share Posted March 27, 2012 Det tenker jeg også, at alt det som har vært skrevet i pressen i vinter viser hvor viktig det er med god kommunikasjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
petronella Posted March 28, 2012 Report Share Posted March 28, 2012 Jeg tenker at det også er viktig å ha tatt den samtalen i god tid, spesielt hos sykehjemsbeboere. Der kjenner personalet beboeren godt, de ser utviklingen, de merker endringer som pårørende kanskje ikke er i stand til å forstå. Jeg har to nære pårørende i sykehjem nå. I det ene tilfellet er vi pårørende tatt med på råd, avklart evt. sykehusinnleggelse, drøftet HLR-status, tiltak i forhold til sykdom og utvikling i denne. Det føles trygt og forutsigbart for oss. Det kjennes ikke like greitt i den andre situasjonen vi står i, dessverre. Vi har en for dårlig dialog med dette sykehjemmet, og der er ikke kultur for å ta opp slike forberedeler med pårørende på samme måte som vi har erfaring med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.