Jump to content
Sykepleiediskusjon

mappe eksamen....


miss student

Recommended Posts

sitter her med mappeeksamen og trenger å lufte litt tanker! Kanskjer noen som har noen innspill;) Skriver om sykepleierens ansvar og funksjon ved venøstleggsår. Noen som er gode på å lage problemstilling? Kom gjerne med innspill om sykepleierens funksjoner og ansvar for denne pasienten med venøst leggsår!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

 

Eksamen kan være utfordrende, det er sikkert og visst. Hvor lang tid har dere på dere?

 

Jeg har ei bok som heter "Sår" av Cristina Lindholm, bruker dere den? Kap 3 omhandler leggsår, også venøse.

 

men jeg er litt usikker på hva dere er ute etter? Skal dere lage oppgaven selv, og deretter beskrive hva dere ville gjort i den gitte situasjonen?

 

Sykepleierens funksjon må vel være å observere såret, og passe på at det ikke blir infisert, om det ikke allerede er det. Vi lærte at det kunne lages en mal for å se om såret vokste, og når det gjelder å dokumentere sår er det litt vanskelig. Dette fordi det er så subjektivt når vi ser et sår. Noen vil kanskje si at det er stort, mens andre synes det ikke er så stort. Derfor er det viktig å beskrive nøyaktig hvor stort det er, om det væsker, om det i tilfelle er noen farge på det som kommer ut, og om det er rødt, varmt, hovent osv. Det blir også viktig å følge med på om det eventuellt utvikler seg nekrose.

 

Jeg vet ikke om dette var noe av det dere var ute etter?

 

En eventuell problemstiling kunne kanksje være: Hvordan dokumentere utviklingen av leggsår, og hvordan at overføringen av opplysninger blir korrekt?

 

Det er i allefall veldig viktig når det gjelder sår.

 

Lykke til med eksamen

Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne sårprosedyre, det er viktig at alle steller såret på samme måte. Både for at det skal bli korrekt utført, og for at pasienten skal oppleve kontinuiet. Pasientene følger nøye med når sårstellet utføres, og vet nøyaktig hvordan stellet pleier å utføres. Blir noe gjort anderledes enn det normale, så spør de fordi de blir usikre på om det er bra nok. Bandasjerigen er også veldig viktig, og det skal bandasjeres helt ut på foten, og det skal være jevnt trykk, og det bør ligge bomull innerst.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne sårprosedyre, det er viktig at alle steller såret på samme måte. Både for at det skal bli korrekt utført, og for at pasienten skal oppleve kontinuiet. Pasientene følger nøye med når sårstellet utføres, og vet nøyaktig hvordan stellet pleier å utføres. Blir noe gjort anderledes enn det normale, så spør de fordi de blir usikre på om det er bra nok.

 

Ja det er viktig :)

Dette har jeg opplevd mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy