Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fragmin og Marevan


Recommended Posts

Er det noen som vet om det er vanlig å gi både fragmin og Marevan samtidig (Hvis de står på marevan fra før) f.eks til operasjonspasienter? Vet det er vanlig tromboseprofylakse, men lurer på om det er for mye å gi både fragmin og marevan til andre pasienter? Seponeres evt marevan frem til fragmin behandlingen er over?

 

Hilsen nyutdannet sykepleier :)

Link to comment
Share on other sites

før en operasjon skal marevan seponeres (og andre blodfortynnende som albyl-e, persantin,plavix osv..), men de som tar dette trenger det jo av forskjellig årsaker og de kan da gå over til fragmin i noen dager før operasjon og etter, før de starter opp igjen med tabletter.

 

altså marevan seponeres en liten stund før og en liten stund etter operasjon, i det mellomrommet bruker de fragmin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort sett opplevd at Marevan seponeres og Fragmin innsettes, men med en pasient nå opplevde jeg nylig at Marevan ble innsatt med en gang, og at pas fikk begge deler under nøye oppfølging av INR. Virker altså som det ikke er noen fasit her. Må legge til at dette var en pasient som hadde en ukesdose på rundt 20 tabletter med Marevan, noe som er relativt mye.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at Marevan seponeres et visst antall dager før operasjon, og man starter med Fragmin i stedet. Dette fordi Fragmin ikke har så langvarig effekt, og kontroll over blødninger er enklere enn INR på avveie.

Får man Fragmin på kvelden (som jo er mest vanlig) kan man i hovedsak gjennomføre kirurgiske inngrep dagen etter.

Etter operasjon gir man ofte kun Fragmin er periode /av samme grunn, med tanke på blødninger), før man starter opp igjen med Marevan. Da gies begge samtidig fram til INR ligger i terapeutisk område, og så seponeres Fragmin.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy