Jump to content
Sykepleiediskusjon

erfaringer med ustix


Guest nurse

Recommended Posts

Guest nurse

Hei! Jeg lurte på en ting angående u-stix. Jeg er nyutdannet sykepleier, og fra sykehuspraksis er jeg vant med å ta u-stix i en sånn maskin som gjør jobben :P

 

I hjemmesykepleien må vi ta det selv, og lese av på pakningen. Det er lenge siden jeg har gjort dette. Derfor husket jeg ikke helt hvor lang tid jeg skal vente før jeg kan se utslag. I ettertid ser jeg på pakningen at det på mange områder er 60 sec ventetid og tror det var 120 sec ventetid på nitritt.

 

Det jeg lurer på er om det er noen av dere som har erfaring med ustix, og hvor lang tid det kan ta på en positiv prøve Er det noen ganger at reslutatet har visst seg med en gang?

 

Sist gang jeg tok tror jeg at jeg ikke ventet lenge nok, og da tenker jeg på resultatet på nitritt, og da tenkte jeg at den var negativ. Leukocyttene var 1 +, så derfor så jeg den som negativ.

 

Håper noen kan dele sine erfaringer=)

Link to comment
Share on other sites

nitritt pleier å være 60 sekund, og leucocytter 2 min. Jeg har opplevd fullt utslag på stix på nitritt og leucocytter idet jeg stappet den nedi urinen, da hadde pasienten gått med urinveisinfeksjonen en stund, og det var veldig mye bakterier i urinen

Link to comment
Share on other sites

Som Santi sier kan man ofte få utslag med en gang, men enkelte ganger kan det ta litt tid. Det er derfor viktig å vente henholdsvis 1 og 2 minutter før man leser av resultatene.Man må heller ikke vente for lenge, da endrer resultatene seg. Men jeg ville ikke tolket 1+ på leukocytter som negativt, men tatt en kontroll på morgenurin eller tatt en urin til bact. Og for å få utslag på nitritt må urinen ha stått i blæren i minst 4 timer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy