Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kommet inn på Høyskolen i Bergen, men vet ikke om jeg kan begynne. please hjelp meg!


sindy

Recommended Posts

Hei!

 

Trenger tips og råd av dere som kan litt mer enn meg..

Jeg har kommet inn på sykepleien i Bergen. Problemet mitt er at jeg har en 8 mnd gammel sønn, han har ikke barnehageplass, og pappaen hans er i full jobb.

Jeg har selvfølgelig lyst å begynne nå, men vet rett og slett ikke om det lar seg gjøre med hensyn til babyen min. Faren hans jobber mest kveld, men han kan jo ikke komme hjem i 4-5 tiden på natten for så å stå opp med babyen noen timer etterpå, være med han hele dagen og så gå på jobb igjen. Det funker sikkert greit noen dager, men ikke hvis det blir hver dag hver uke.

 

Jeg lurer altså på hvordan det egentlig er lagt opp det første året. Må man være på skolen hver dag i flere timer?

 

 

I tillegg har vi bestilt en tur til england i september. blir borte i 11 dager, dette ble bestilt for lenge siden da jeg ikke visste om sykepleierstudiet. Er det mulig å være borte i 2 skoleuker, og lese på egenhånd istedenfor? vet jo at man nok har NOE obligatorisk i de ukene uansett, men kan man gå glipp av noe av det?

 

Ellers lurer jeg også på om sykepleierstudiet er for hardt for meg å gjennomføre med en liten en. Hører så mye forskjellig føler jeg. Kanskje noen med erfaringer innen studie/barn kombinasjon?

 

Håååper på svar! Klem fra Sindy :)

Link to comment
Share on other sites

Guest 2. års student

Å ta dette studiet på fulltid er ikke bare bare, men alt er avhengig av din vilje til å ville gjennomføre...

ALT går om man virkelig vil, uavhengig om man har barn eller ei. Barnehageplass er noe som kan ordne seg plutselig, men det er kanskje ikke noe du vil gamble på. Så kanskje du skal søke ett års permisjon fra skoleplassen? Så er kanskje de praktiske tingene ordnet seg til neste år... Se på hjemmesiden til HiB hva kriteriene for å søke permisjon er...

 

Ps. Jeg har tre barn, og det går veldig greit, for dette er drømmen min, og det vet min mann også, så han er en god støtte :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kommet inn på sykepleien i Bergen i år. Selv har jeg to barn, en på 2 år og en som nå begynner i tredje klasse, og jeg synes det er mye mer travelt i forhold til ungene nå enn det var når jeg hadde én liten baby. 2-åringen krever "konstant oppmerksomhet" og eldste trenger oppfølging med lekser, skole, fritidsaktiviteter og selvfølgelig oppmerksomhet også. Jeg er veldig spent på hvordan jeg skal klare å prioritere tiden min såpass at jeg får hverdagen til å gå opp. Samtidig ser jeg at andre klarer å gjennomføre skole med både 3, 4 og 5 barn. Det kommer vel an på innstillingen og på hvem man sammenligner hverdagen sin med (og selvfølgelig hvem man samarbeider med ;)). Man blir mer øvet og effektiv etterhvert, tenker jeg. Akkurat nå høres det å kun ha ett lite barn å ha ansvar for i tillegg til skolen rosenrødt ut for meg, mens de med veldig mange barn og/eller travle jobber ved siden av studiet sikkert tenker at kun to barn hadde gjort hverdagen mye enklere. Samtidig så sammenligner vel du deg med ungdommene som kommer rett fra VGS og har all verdens tid til studiene (men om de bruker tiden effektivt er jo langt fra gitt, da) og får litt panikk av den grunn?

 

Jeg tok et semesters studie i tilknytning til jobben når eldste var ca 6 mnd og det var 3 (hele) dager pr uke. Noen av dagene fikk jeg pass til henne, mens andre dager hadde jeg henne med på skolen (hun sov stort sett i vognen, men etterhvert vokste hun jo til og ble litt mer aktiv). Det gikk over all forventning, egentlig, men så hadde jeg muligheten til å sende henne ut på trilletur med en bekjent om hun ble for urolig i timene. Nå kan man sikkert ikke ta med babyen på sykepleien da, men kanskje du kan ordne barnepass på annen måte? F.eks dagmamma eller søke i studentbarnehage (det er flere av de i Bergen, sjekk SiB sine nettsider)? Kanskje du har et familiemedlem/en bekjent som har fri på dagtid og vil være barnepasser noen av dagene mot betaling? Det kommer nok til å bli travelt, men så lenge du får ordnet barnepass går det som regel bra når man er motivert for studiet. Jeg har ikke oversikt over timeplaner og obligatorisk oppmøte for hele året fremover, men jeg ser at den første ordinære uken etter faderuken er lagt opp med to dager med stort sett hele dagen på skolen, mens det er tre dager med undervisning fra ca. 8-12. Hvordan det blir fremover, vet jeg ikke, men det kan jo hende at du kan lese hjemmefra enkelte dager. Eller ha barnepass noen timer og så lese videre hjemme. Om ikke noe av dette ordner seg, så kan du vel kanskje søke permisjon pga manglende barnehageplass og satse på at det ordner seg innen neste høst.

 

Anyways.. Jeg ville bare dele at vi er flere som er spente på den nye hverdagen som student. Bestemmer du deg for å satse, skal jeg heie på deg! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg går sisteåret mitt på HIB. Første året var et ganske tøft år, men hvis du er innstilt kan du nok klare det. De fleste forelesningene er frivillige, så om du er villig til å studere mest på egenhånd og være hjemme med din sønn, går det ann.

Men det er også en del praktiske fag på øvelsespost som er obligatorisk og som uansett hadde vært vanskelig å øve på hjemme. I tillegg skal du jo ha en praktisk eksamen før jul.

Ikke helt sikker, men mener du kan ha 10% fravær i hvert enkelt obligatorisk fag, og det er ikke så veldig mange timer.

 

 

Likevel, så er det flere på vårt kull som har hatt barn, så umulig er det nok ikke=)

Du kan jo prøve, og skulle det skjære seg er det ikke værre enn å søke permisjon.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy