Jump to content
Sykepleiediskusjon

Umotivert og lei, feil yrke?


Guest Spl.stud.osl

Recommended Posts

Guest Spl.stud.osl

Hei. Jeg er sykepleierstudent og starter nå på siste året.

 

Da jeg gikk på videregående begynte jeg å jobbe som ekstra på sykehjem, noe jeg strotrivdes med. Jeg fant fort ut at jeg ville jobbe med mennesker, og valget falt ganske raskt på sykepleien. I de årene jeg jobbet på sykehjem ved siden av skolen (før jeg begynte på sykepleien) trivdes jeg kjempe godt, ikke bare med avdelingen og de jeg jobbet sammen med, men med å møte nye utfordringer, få nye ideer osv. Jeg var veldig undrende, og hvis det var noe jeg lurte på om en sykdom eller lignende, gikk jeg straks inn på internett og leste meg opp. Jeg var nysgjerrig og elsket å lære nye ting, å bli flinkere til å utføre diverse prosedyrer, se hvilke utstyr som egnet seg til den og den pasienten osv. Det var rett og slett fantastisk gøy og lærerikt å jobbe.

 

Men.. Nå er jeg redd for at jeg har valgt feil yrke. Da jeg startet på sykepleien var jeg både motivert og interessert, men dette er helt borte nå. Jeg vil ikke si at jeg utfører arbeidet dårlig, men jeg gjør arbeidet på "autopilot" og føler ikke at jeg er interessert i å lære nye ting/måter å gjøre ting på.

 

Da jeg først søkte på sykepleien så jeg for meg at jeg kom til å bli en fantastisk flink sykepleier. Jeg så for meg at jeg kom til å sitte inne med masse kunnskap, siden jeg elsket å lære nye ting. Nå er jeg livredd for at jeg skal bli en veldig dårlig sykepleier. Når jeg var i min siste praksis før sommeren merket jeg at jeg ikke var interessert i å lære nye ting i det hele tatt. Jeg spurte mye, for å virke interessert, men egentlig var jeg overhode ikke interesert i svarene jeg fikk.

Det er litt vanskelig å forklare dette, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.