Jump to content
Sykepleiediskusjon

Forkjølelse


Cathrine

Recommended Posts

Nå er begge barna mine hjemme fra skolen grunnet forkjølelse. De føler seg skikkelig elendig. Håper jeg slipper unna...

De hadde ikke gått mer enn en uke på skolen før den eldste ble syk. Synes sesongen startet veldig tidlig, eller hva?

Er det flere her som er forkjøla?

Link to comment
Share on other sites

Godt dine ikke er så elendige ;)

Hadde det vært i januar, hadde jeg sikkert ment det var influensa, men det er det nok neppe. Den eldste her vært syk i en uke og føler seg like elendig...

Mannen min fortalte i går at på jobben hans går de ned for full telling, nye syke hver dag. Da jeg kom på jobben i dag, sa en av kollegaene mine at i barnehagen til sønnen går det influensa, sikkert bare en sterk forkjølelse, men folk slurver jo litt med begrepene.

Men en ting er sikkert ,vi er tydligvis i full gang med høstens virusinfeksjoner....

Sukk...denne høsten kom fort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Krysser fingre for at hun ikke våkner i natt ;) Den yngste sønnen min var også plaget med dette. Så vi har hatt mange våkenetter på terrassen...

Den eldste hos meg er fortsatt syk, nå har dette pågått i 3 uker :)

Ja, usj... falsk krupp er noe dritt. Yngste min har hatt flere anfall fra hun var ca 9 mnd gammel. Hatt noen runder der jeg satt midt ute på plnene med henne, iført dunjakke og ulltepper.

Har fått Betapred med veldig god effekt noen ganger også.

Nå er det heldigvis lenge siden sist, så jeg håååper hun har vokst det av seg nå.

 

Begge ungene her surkler og hoster og snørre fortsatt, og nå er jeg også sylta. Måtte melde pass til siste nattevakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Bare et lite spørsmål:

Har hørt ordet krupp flere ganger. Men hva er det egentlig?

Krupp er en farlig, men helsdigvis sjelden tilstand i Norge, det forårsakes av bakterien difteri som de fleste er vaksinert mot.

Falsk krupp derimot som det snakkes om her, er veldig vanlig blant små barn. Det er en hevelse i slimhinnen i strupehodet forårsaket av vanlige forkjølelsevirus. Barn kan få falsk krupp fordi de har mye trangere forhold enn oss voksne. Vi vil i samme situasjon bare bli hese, mens barn får pustebesvær når de puster inn og en

karakteristisk gjøende hoste.

Du kan lese litt om det her: http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode...4518-17168.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy