Jump to content
Sykepleiediskusjon

Permanent kateter


Guest hini

Recommended Posts

Hvor ofte skifter dere kateterpose og sjekker ballongen på kateteret? Er det anbefalt å blæreskylle eller bør det skiftes til nytt kateter ved f.eks tett kateter eller lekkasje? Ble kanskje skrevet litt rotete, men håper at noen kan svare likevel :-)

Link to comment
Share on other sites

jobber på sykehjem og der byttes det pose to ganger daglig (dagpose og nattpose). I forhold til å sjekke ballongen står dette på PPS sine sider:

 

Ved langtidskateterisering (mer enn 14 dager) brukes som oftest helsilikonkateter. Det er viktig å kjenne til at kateterballongen på helsilikonkatetre gradvis slipper ut væske, og at væskevolumet derfor må kontrolleres og ballongen ev. refylles omtrent hver fjortende dag. Det er nå kommet en ny type væske som hindrer den gradvise sivingen fra kateterballongen. Kateterballongvæsken består av sterilt vann tilsatt 8-10 % glyserin (Robinson 2008).

 

i forhold til blæreskylling skriver de dette:

 

Blæreskylling er indisert kun dersom urindrenasjen hindres, f.eks. på grunn av blødning/koagler eller grums og utfellinger i urinen slik at kateterhullene og eventuelt lumen i kateteret tettes igjen. Problemet med skylling ar at man vanskelig får ut alt grumset eller alle utfellingene. Man bare vasker kateteret innvendig, og det blir fort tett igjen. Da er det bedre å bytte til et nytt kateter (Wilson 2008). Problemet er størst for de som må ha inneliggende kateter over lang tid. Det kan hjelpe å registrere hvor raskt kateteret tilstoppes hos den enkelte bruker, for så å finne riktige intervaller for kateterskift (Trautner og Darouiche 2004; Trautner og Darouiche 2004; Simpson og Clark 2005; Moore m.fl 2009).

 

når jeg opplever tett kateter hos en pasient prøver jeg å skylle først, som regel med god effekt. Hvis det plutselig begynner å lekke og de har hatt kateteret en stund velger jeg som regel å legge inn et nytt i større størrelse...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

jobber på sykehjem og der byttes det pose to ganger daglig (dagpose og nattpose). I forhold til å sjekke ballongen står dette på PPS sine sider:

 

 

 

i forhold til blæreskylling skriver de dette:

 

 

 

når jeg opplever tett kateter hos en pasient prøver jeg å skylle først, som regel med god effekt. Hvis det plutselig begynner å lekke og de har hatt kateteret en stund velger jeg som regel å legge inn et nytt i større størrelse...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det har kanskje skjedd en skade av urinrøret ved innleggelse av kateteret, eller ved drag? Tror ikke størrelsen skulle ha så mye å si når kateteret først er på plass. Men man skal vel i utgangspunktet velge minste størrelse hvis urinen er lys og uten grums. Her er en oversikt over valg av størrelse:

 

http://www.vardhandboken.se/Texter/Kateterisering-av-urinblasa/Katetrar-och-ovrigt-material/

Link to comment
Share on other sites

Guest Einherjer Odinsson

Takk, det tenkte jeg også, at det var drag. Bra link, tar ut den. det var en ny og første innleggelse på 54 år gml pas, jeg er også rimelig sikker på at det skyldes et drag natt. Veldig bra: "Men man skal vel i utgangspunktet velge minste størrelse hvis urinen er lys og uten grums." Det tar jeg med meg. Ha en fin kveld.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy