Jump to content
Sykepleiediskusjon

Wyller / Menneskekroppen


Guest Synne

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg går førsteåret på sykepleiestudiene ved HiOA, og vi har menneskekroppen som pensum. Nå er det sånn at jeg har fått Wyllerbøkene (det friske & det syke mennesket) av en tidligere sykepleierstudent og lurer på om jeg trenger å kjøpe Menneskekroppen itillegg til dette.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet mitt er om noen har kunnskap om graden av overlapping mellom de to bøkene (som etter min forståelse er temlig massiv). Med andre ord - om jeg vil få med meg "alt det viktige" også av Wyller. Det er jo pensum for mange 1.års studenter og bør jo dermed gi samme innblikk i materien.

 

Menneskekroppen sin oppbyggning fungerer ikke godt for meg, og Wyllers oppdeling i flere bøker er veldig mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har fortstått er det lett å få med seg "alt det viktige" også av Wyller, da materien er svært overlappende. Wyller blir jo brukt som pensum i mange skoler. Lurer på om det er noen som har kunnskap til begge bøkene som kan bekrefte dette.

 

Sliter med menneskekroppen boken (jeg har leid den, enn så lenge), og er mye mer fornøyd med både oppbygning og oppdeling i Wyllerbøkene.

 

Hvilke bøker har du ved siden av?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Jeg går 2. året sykepleie på HiOA og vi hadde Wyller. Jeg lånte menneskekroppen av en venninne for å se om jeg forsto noe mer av den- men det er jo samme stoff bare ulik oppbygning av bøkene. Jeg endte opp med å bare lese Wyller. Jeg er av den oppfattningen at du absolutt vil klare deg på eksamen med Wyller som bakgrunn. Nå som jeg leser sykdomslære sverger jeg til Wyller, selvom jeg har deres pensumbok i sykdomslære i tillegg- da jeg syntes Wyller går litt mer i dypden i de ulike sykdommene og lidelsene.

 

Det var kanskje ikke til så stor hjelp, men det er hvertfall mitt synspunkt :D

Link to comment
Share on other sites

Da jeg gikk grunnutdanningen hadde vi kun Wyller som kjernelitteratur. Jeg synes at Menneskekroppen er super til pugging av anatomi. Den er strukturert og har ikke alle casene som er i Wyller. Til patofysiologien var Wyller genial. Det står det samme i bøkene (more or less), men er skrevet på svært forskjellige måter. Anbefaler at du låner begge på biblioteket og finner ut hva som passer for deg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy