Guest MM Posted September 23, 2012 Report Share Posted September 23, 2012 Jeg lurer litt på en del ting ang sykepleiere grunnet en diskusjon, og håper noen kan gi meg noen svar. Bioingenører står for å ta biologiske prøver og teste disse, ikke sant? Kan en sykepleier også TA prøver? En blodprøve f.eks? Får dere opplæring i det? Prøvetaking og håndtering av disse? Har lett litt rundt på nettet og finner forskjellige svar, og blir ikke særlig klokere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisSNuRse Posted September 24, 2012 Report Share Posted September 24, 2012 Ja blodprøver er også en sykepleieroppgave, der jeg jobber(på sykehus) er det vi som har ansvar for å ta blodprøver også tilkaller vi bioingenører hvis vi har pas som er veldig vanskelige å stikke) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ABC Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Det er forskjellig praksis fra sted til sted. På sykehjemmet der jeg jobber får kun sykepleiere som har fått spesial opplæring i å ta blodprøver får lov. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Jeg tar blodprøøver, inr, crp og urinstix. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Insipidus Posted September 26, 2012 Report Share Posted September 26, 2012 Dette varierer fra arbeidssted til arbeidssted. Da jeg var i praksis ved sykehus tok alle sykepleierne ved avd blodprøver utenom runder. I hjemmesykepleien tok sykepleierne alle blodprøvene. likeledes i sykehjem. Ved sykehuset jegnå jobber ved tar bioingeniørene alle blodprøvene, om noe må tas utenom rundene ringer vi dem. Vi har ikke utstyr til blodprøvetaking i avd engang. Altså forskjellig fra plass til plass. I min utdanning hadde vi mye undervisning i blodprøvetaking og det ble forventet at vi kunne dette da vi var i praksis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeanette Posted September 28, 2012 Report Share Posted September 28, 2012 Som ferdigutdannet sykepleier forventes det at man skulle kunne ta blodprøver, dette er noe man lærer i studiet, så ja, det er en sykepleieoppgave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
santi Posted September 30, 2012 Report Share Posted September 30, 2012 Vi lærte ikke å ta blodprøver i studiet, bare å legge inn veneflon og ta sprøyter. Har i ettertid fått opplæring i å ta blodprøver da jeg har jobbet på sykehjem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Posted October 9, 2012 Report Share Posted October 9, 2012 Lærte første året på studiene å ta blodprøve Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.