Jump to content
Sykepleiediskusjon

Legemiddler og administrasjonsformer


Nursen

Recommended Posts

Hvordan er holdningen på din avdeling til å følge administrasjonsformen, jeg tenker da på fx tabletter som ikke skal deles, deler dere dem de som ikke skal taes med mat, og evt interaksjoner. og hva med fx injeksjoner som der står IV IM setter dere dem subcutant hvis legen sier det er ok.

Jeg opplever en litt slapp holdning fra legene, da jeg jobbet på sykehus var holdningen veldig nøye på dette.

 

Hvordan er det hos dere?

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg er veldig flott du tar opp, for dette er en veldig viktig problemstilling hvor det syndes mye. Tror litt av årsaken er travelheten i hverdagen, men det er egentlig ingen unskyldning. Legemidler er tross alt en stor del av behandlingen.

Og for å være ærlig så forventer jeg som pasient at jeg får de medisinene jeg skal ha på rett måte til rett tid...

 

PÅ den avdelingen jeg jobbet, knuste vi av og til tabletter som var drasjerte.Dette var et valg mellom to onder, enten måtter vi knuse dem for å få de i pasienten eventuelt ned i sonden, eller så fikk vi de ikke i pasienten. Da er jo valget lett, for det er vanligvis kke så farlig å knuse en drasjert tablett. Men å knuse drasjerte tabletter når man kan velge noe annet er jeg ikke noe for.

I forhold til interaksjoner og kontraindikasjoner tror jeg vi kunne vært flinkere, så jo av og til tabletter ble gitt feil.

Jeg har sett slurv i forhold til administrering av Link, at det er blitt gitt samtidig med andre legemidler. Link hindrer absorpsjonen av andre legemidler og skal derfor taes en time etter.

Jeg har opplevd at NSAIDs er blitt gitt til pasienter med allergi mot acetylsalisylsyre, ikke der jeg jobbet men på et legesenter. Dette er veldig uheldig da de ofte reagerer på NSAIDs også. Har også opplevd at pasienter med allergi mot paracetamol har fått Paralgin Forte.

Dosering til eldre, de over 70 år, slurves det også. Det er ikke alltid det tas hensyn til at de skal ha en lavere dose.Vi er nok flinkere til å justere doser til barn, enn eldre.

 

I forhold til mat har jeg også sett mye slurv, tablettene gis til faste tider ofte sammenfallende med måltider og ikke alle er påpasselige med at pasienten tar dette utenom, eller med måltidet.

Det å sette en injeksjon sc istedenfor im eller iv har jeg aldri opplevd, men nå satte jeg de fleste injeksjoner iv, av og til im og nesten aldri sc.

Men hvilke medikamenter var det som ble satt sc istedenfor, husker du det?

,

Link to comment
Share on other sites

Det å sette en injeksjon sc istedenfor im eller iv har jeg aldri opplevd, men nå satte jeg de fleste injeksjoner iv, av og til im og nesten aldri sc.

Men hvilke medikamenter var det som ble satt sc istedenfor, husker du det?

,

 

Furix og haldol vet jeg , men også midazolam, og på alle disse står der ikke sq på pakningen

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor velger de å gi dette sc istedenfor im?

Hva skjer egentlig når det gis sc istedenfor, virker det kanskje ikke så godt? Det kan vel neppe ødelegge vevet, hvis man kan gi det im ;)

Har du spurt legene, de bør jo kunne begrunne dette når de bevisst velger en annen administrasjonsform enn anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken er nok at de fleste hos oss har butterfly, og får mange doser fx X4 pluss eventuelt, og de er der ganske lenge så det ville bli mange IM sprøyter å få. Furixen som ble gitt vil jeg tro var en feil da, men haldol og midazolam gis stort sett alltid sq. Jeg jobber natten så jeg ser ikke legene våres, og har spurt lederen vår om dette kan stemme og det gjør det , det gjøres visst på sykehuset også. Men det undre meg litt likevel, på hvorfor skriver ikke produsenten det på at det kan gis sq hvis det virker like bra sq?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo en årsak til at det kun står at det skal administreres im og iv. Det man kan gjøre er å ringe legemiddelprodusenten og spørre. Hvis årsaken er en for treg absorpsjon så er det ihvertfall ikke farlig.

Jeg søkte litt på nett men ble ikke klokere, så tok jeg frem farmakologiboken min, "Legemidler og bruken av dem" Flatberg og Næss, og der stod det:

sitat: Intramuskulære injeksjoner har vært brukt spesielt til væsker som er for lokalirriterende til å sette subkutant, når man vil bruke noe større væskemengde eller man ønsker en hurtigere effekt enn ved subkutan injeksjon

Så da kunne det visst være lokalirriterende likevel ;)

Hmmm.... Hvorfor ikke legge inn veneflon og hør om dere kan gi det iv. Det måtte vært bedre for pasienten, da slipper de også all stikkingen som du var inne på.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Hvorfor ikke legge inn veneflon og hør om dere kan gi det iv. Det måtte vært bedre for pasienten, da slipper de også all stikkingen som du var inne på.

 

Vi gir ikke medisin Iv i komune helsetjenesten her jeg bor, så derfor blir det nok ingen venflon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En årvåken sykepleier på vår avdeling oppdaget for en tid tilbake at det ikke står på pakningen til ketorax (eller i felleskatalogen) at det kan gis subkutant. Det står bare iv eller im. Men hos oss hadde man lenge gitt det på sub-Q (butterfly). Det var jo legene vant til også, og skrev forordningen på den måten. Dette ble undersøkt både av leger og farmasøyt og konklusjonen ble i hvert fall i forhold til ketorax at vi kunne begynne å gi det subkutant igjen, hvis vi bare varierer stedet for hvor sub-q nåla legges når vi skifter ny. Det er jo en viss fare for infiltrater, som det jo er med alle preparater som gis subkutant på samme sted over tid.

Link to comment
Share on other sites

En årvåken sykepleier på vår avdeling oppdaget for en tid tilbake at det ikke står på pakningen til ketorax (eller i felleskatalogen) at det kan gis subkutant. Det står bare iv eller im. Men hos oss hadde man lenge gitt det på sub-Q (butterfly). Det var jo legene vant til også, og skrev forordningen på den måten. Dette ble undersøkt både av leger og farmasøyt og konklusjonen ble i hvert fall i forhold til ketorax at vi kunne begynne å gi det subkutant igjen, hvis vi bare varierer stedet for hvor sub-q nåla legges når vi skifter ny. Det er jo en viss fare for infiltrater, som det jo er med alle preparater som gis subkutant på samme sted over tid.

 

Nå skal ikke jeg overprøve farmasøyten, men kan årsaken være at det er såpass vevsirriterende at den ikke bør gis sc?

Nå har jeg gitt mye Ketorax til mine pasienter, men har nesten bare gitt det iv, og min erfaring er at den er veldig irriterende for årene. Det krever hyppig veneflonskifte ellers blir det fort tromboflebitt. Ketorax har også en tendens til å svi litt mer får hver injeksjon man setter.

Da lurer jeg på hvordan det blir når den blir satt sc...

Merker dere noen bivirkninger? Synes pasienten det svir?

Link to comment
Share on other sites

Tja, noen merker at det svir litt, men det er det jo noen som gjør om man setter morfin også. Så jeg har vel mest tenkt at det er fordi det er forskjell på hvor godt man kjenner slike ting, og hvor nåla sitter. Ellers så tror jeg ikke de egentlig har merket noe store problemer med det. Dette er jo gjerne et preparat som folk ikke står på så veldig lenge, samtidig som selvfølgelig også nåla skiftes ut. Fordelen ved sc er jo på den andre siden selvfølgelig at det får en lengre virkningstid. Men jeg skal ta det med meg videre ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dette synes jeg er veldig flott du tar opp, for dette er en veldig viktig problemstilling hvor det syndes mye. Tror litt av årsaken er travelheten i hverdagen, men det er egentlig ingen unskyldning. Legemidler er tross alt en stor del av behandlingen.

Og for å være ærlig så forventer jeg som pasient at jeg får de medisinene jeg skal ha på rett måte til rett tid...

 

PÅ den avdelingen jeg jobbet, knuste vi av og til tabletter som var drasjerte.Dette var et valg mellom to onder, enten måtter vi knuse dem for å få de i pasienten eventuelt ned i sonden, eller så fikk vi de ikke i pasienten. Da er jo valget lett, for det er vanligvis kke så farlig å knuse en drasjert tablett. Men å knuse drasjerte tabletter når man kan velge noe annet er jeg ikke noe for.

I forhold til interaksjoner og kontraindikasjoner tror jeg vi kunne vært flinkere, så jo av og til tabletter ble gitt feil.

Jeg har sett slurv i forhold til administrering av Link, at det er blitt gitt samtidig med andre legemidler. Link hindrer absorpsjonen av andre legemidler og skal derfor taes en time etter.

Jeg har opplevd at NSAIDs er blitt gitt til pasienter med allergi mot acetylsalisylsyre, ikke der jeg jobbet men på et legesenter. Dette er veldig uheldig da de ofte reagerer på NSAIDs også. Har også opplevd at pasienter med allergi mot paracetamol har fått Paralgin Forte.

Dosering til eldre, de over 70 år, slurves det også. Det er ikke alltid det tas hensyn til at de skal ha en lavere dose.Vi er nok flinkere til å justere doser til barn, enn eldre.

 

I forhold til mat har jeg også sett mye slurv, tablettene gis til faste tider ofte sammenfallende med måltider og ikke alle er påpasselige med at pasienten tar dette utenom, eller med måltidet.

Det å sette en injeksjon sc istedenfor im eller iv har jeg aldri opplevd, men nå satte jeg de fleste injeksjoner iv, av og til im og nesten aldri sc.

Men hvilke medikamenter var det som ble satt sc istedenfor, husker du det?

,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy