Jump to content
Sykepleiediskusjon

Dyr som terapi


Cathrine

Recommended Posts

Man leser av og til om bruk av dyr som terapi. Hester i psykiatrien, besøkshunder på sykehjem, akvarier på barneavdelinger osv.

For en stund siden leste jeg om et sykehjem der de hadde en katt boende. Er det noen her som har erfaringer med å bruke dyr der dere jobber, eller som har noen tanker rundt dette?

Man leser alltid om det positive rundt dette, og jeg tviler ikke på at det er mye positivt ved å la pasientene ha kontakt med dyr. Jeg er selv dyreeier og ser hvor mye glede det gir.

Men det er jo også et stort ansvar å påta seg å ha et dyr boende på f.eks et sykehjem, den skal jo også stelles og pleies i tillegg til alt det andre. Jeg vil også tro det kan skape problemer å ha et dyr boende. Noen er kanskje redde dyr, både pasienter og ansatte, andre kan være allergiske. Dyret kan bli redd for høylytte og utagerende pasienter. Og når man har et dyr som vandrer rundt i avdelingen fra rom til rom, kan man øke risikoen for smittespredning osv. Det hadde vært spennende å høre hva dere tenker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser at her skal det forskes på bruk av robotkatt. Vet ikke helt om jeg synes det var et godt alternativ, jeg siterer:

 

När levande djur inte kan tas in i en vårdsituation kan det här vara ett alternativ, säger Christine Gustafsson och stryker över ryggen på en robotkatt. Den svarar med att spinna. Christine Gustafsson är sjuksköterska, medicine doktor och vårdforskare. I ett aktuellt forskningsprojekt kartlägger hon om och hur robotkatten kan höja livskvaliteten för personer med demens i ett sent skede.

 

http://www.omvardnad...el.phtml?id=925

Link to comment
Share on other sites

Jeg er allergiker selv, og er dermed meget skeptisk til terapidyr INNE i institusjoner. Greit nok med utendørs, men når det kommer hunder på besøk på avdelingen er det bare for meg å holde meg unna, siden jeg fort kan bli veldig dårlig og dermed ikke kan jobbe videre. Har hørt det har vært veldig god effekt av en kosebamse-sel med motor i, som blir brukt endel steder.

 

Samtidig ser jeg jo at svært mange har stor glede av dyrene, og de har absolutt effekt mange steder, men så er det alle med allergi som det og må tas hensyn til

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo både hunder og katter som er allergivennlige også :)

 

Nei, det gjør det ikke. Det finnes raser som enkelte allergikere ikke reagerer på, men som andre reagerer kraftig på. Jeg har opplevd at allergikere kan reagere på en katt og ikke på en annen (av samme rase) så det stemmer ikke alltid. Jeg reagerer for eksempel på puddel som de fleste allergikere tåler godt, så man kan ikke si sånn helt bestemt. Man må selv som allergiker finne ut hva man tåler og ikke, og aller helst før man har skaffet seg dyret!

Link to comment
Share on other sites

Nei, det gjør det ikke. Det finnes raser som enkelte allergikere ikke reagerer på, men som andre reagerer kraftig på. Jeg har opplevd at allergikere kan reagere på en katt og ikke på en annen (av samme rase) så det stemmer ikke alltid. Jeg reagerer for eksempel på puddel som de fleste allergikere tåler godt, så man kan ikke si sånn helt bestemt. Man må selv som allergiker finne ut hva man tåler og ikke, og aller helst før man har skaffet seg dyret!

 

Det er forskjell på allergivennlig og allergifri ;) Allergivennlige dyr er det mange allergikere som tåler, men noen kan selvfølgelig reagere på disse også. AllergiFRI finnes ikke.

Poenget mitt var at man helst bør vurdere rasene som er allergivennlige, fremfor raser som ikke er allergivennlige, for å være litt mer på den sikre siden :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vært på sykehjem der de har både undulater, akvarium, besøkshund, katt og kaniner og høns i sansehage. Jeg synes personlig det er positivt med dyr, men har også forståelse for de med allergi/er redde for dyr. Men da kan jo kanskje allergivennlige alternativer være en tanke. Dyr som er ute, fugler eller fisk er jo ikke til så stor "plage" som katt og hund, men de er kanskje ikke like lette å kose med heller. Jeg har selv tatt med min katt til pasienter som savner dyra sine, og de fleste ansatte synes det er positivt. Jeg har opplevd at pasientene blir kjempeglade, og lever på dette lille besøket i lenge. Der jeg jobber nå har sjefen med seg hunden sin på jobb. Den ligger på kontoret, men tas med på vaktrom og avdelingene av og til.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så synes jeg at dyr som terapi er noe som blir alt for lite brukt i dagens sykehjem.

Har sett hvor mye en hund kan utgjøre for demente pasienter. Det er rett utrolig flott å se hvordan enkelte eldre lyser opp når de får besøk av en munter liten hund

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest Cathrine F

Det fins mange undersøkelser som bekrefter at kontakt med dyr har en positiv effekt på mye, både psykisk og fysisk. Her er en lenke til AntrozoologiSenteret som har en veldig profesjonell tilnærming til dette feltet. http://azs.no/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Min svigermor er på et sykehjem hvor de har boende katt samt en besøkshund. Jeg har allergisk astma, reagerer på både hund, katt, kanin, fugler, marsvin, kanin, hest, ku osv. Hennes ene barnebarn og ett oldebarn er allergisk mot katt og hund. Hva resulterer det i? Vi kan over hode ikke besøke henne!! Tragisk!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy