Jump to content
Sykepleiediskusjon

Innspill til oppgave.. Om psykiatrisk sykepleie..


Florence

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal til å skrive en oppgave innen psykiatri og har spørsmål til dere som har erfaring innen psykiatrien.

Min case går ut (i hovedtrekk) at en szhicofren person skal få seg bolig i hjemkommunen. Han har vært innlagt

i ulike psykiatrisk avdelinger i en årrekke og har tidligere bodd hos foreldrene.

 

Hvilke moment er viktig å få med her? Hva gjør en psykiatrisk sykepleier/psykiatrisk helsearbeid for en person

med schizofreni som skal mestre livet utenfor en institusjon?

 

Håper noen har noe innspill. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det første som faller meg inn er :

-forutsigbarhet

-oppfølging

-nettverk

-medisinering

 

Forutsigbarhet er viktig for schizofrene som lett kan bli psykotiske om de blir stresset.

Etter mange år i institusjon, er det viktig med tett oppfølging i ALLE gjøremål inntil pasienten takler hverdagens krav alene.

Å etabler et nettverk som kan hindre ensomhet og følge med på psykisk status kan være til stor hjelp. Mange har skjøvet fra seg familie og venner i årevis.

Mange har lett for å glemme/ikke ville ta medisiner, særlig når de er på vei ut i en dårlig periode. Å ha noen som sørger for at medisinene blir tatt, kan hindre nye, alvorlige episoder.

 

Har kun jobbet innen akutt psykiatri og er ikke psykiatrisk sykepleier, men er det noe du lurer på, så bare spør. Har jo opplevd litt av hvert etter noen år i psykiatrien.

Link to comment
Share on other sites

Her fikk du mange gode tips ;) Godt vi har Kitt her ;)

Jeg har ingen erfaring i psykiatri,annet enn fra sykepleierhøyskolen, så jeg er ikke mye til hjelp...

Men jeg ble litt nysgjerrig, er dette et lagd casus eller er det en reell pasient? I tilfelle hva slags institusjoner har han vært i?

Har han for eksempel vært i ettervernshjem?

Kitt du skriver at han trenger tett oppfølging. På hvilken måte ser du det for deg? Hvilke tilbud finnes egentlig?

Han må jo trenge et enormt hjelpeapparat rundt seg. Før jeg ble sykepleier jobbet jeg en kort periode i et ettervernshjem, der fikk jeg erfare det Kitt skriver, hvor mye hjelp disse pasientene trenger. Min jobb var å lære de alle dagligdagse ting som å gå i kiosken, på butikken, ta trikken, poste et brev osv.

En spennende oppgave dette Florence, for det må virkelig være en utfordring å få denne pasienten til å fungere utenfor institusjon.

Nå skal ikke jeg være pesimistisk, men finnes det noen statistikk på hvor mange som klarer seg utenfor institusjon, etter å ha vært hospitalisert i åresvis, vil jo tro at prognosen ikke er av de beste?

Link to comment
Share on other sites

Her fikk du mange gode tips ;) Godt vi har Kitt her :)

Jeg har ingen erfaring i psykiatri,annet enn fra sykepleierhøyskolen, så jeg er ikke mye til hjelp...

Men jeg ble litt nysgjerrig, er dette et lagd casus eller er det en reell pasient? I tilfelle hva slags institusjoner har han vært i?

Har han for eksempel vært i ettervernshjem?

Kitt du skriver at han trenger tett oppfølging. På hvilken måte ser du det for deg? Hvilke tilbud finnes egentlig?

Han må jo trenge et enormt hjelpeapparat rundt seg. Før jeg ble sykepleier jobbet jeg en kort periode i et ettervernshjem, der fikk jeg erfare det Kitt skriver, hvor mye hjelp disse pasientene trenger. Min jobb var å lære de alle dagligdagse ting som å gå i kiosken, på butikken, ta trikken, poste et brev osv.

En spennende oppgave dette Florence, for det må virkelig være en utfordring å få denne pasienten til å fungere utenfor institusjon.

Nå skal ikke jeg være pesimistisk, men finnes det noen statistikk på hvor mange som klarer seg utenfor institusjon, etter å ha vært hospitalisert i åresvis, vil jo tro at prognosen ikke er av de beste?

 

Hei du ;)

 

Dette er en lagd case som vi skal finne en problemstilling av. Så belyse relevant teori med sykepleieteori som utgangspunkt for sykepleiehandlinger. Egen drøftingdel.

Det som er informert i casen er bare at han har vært hyppig innlagt i ulike psykiatriske avdelinger i 15 år, har bodd hjemme hos foreldrene til nå og nå skal flytte i egen bolig i hjemkommunen. Han er 45 år med diagnose schizofreni.

Jeg tenker en problemstilling i den duren her: "Hvordan kan jeg som sykepleier bidra til at en person med schizofren lidelse opplever mestring i dagliglivet?".. eller noe sånt. Er ikke helt fornøyd egentlig...men så var det å finne ut hvilken litteratur jeg skal bruke og hva som er mest vesentlig å få med. Ser i alle fall at egostyrkende sykepleiehandliger blir drøftet, samt mestring, tillit, behandling/rehabilitering osv..

Men det jeg egentlig er nysgjerrig over er gangen i det hele! Hva skjer i praksis når en person skal flytte i egen bolig. Hvilke instanser er involvert, hvilken behandling (psykoedukativ?)....det er der jeg er usikker. HVA gjøres i praksis når en schizofren person skal få flytte i egen bolig??

Jeg må finne en rød tråd i oppgaven, men til nå er den bare svart....hehe ;)

Link to comment
Share on other sites

Gangen i det hele varierer vel med hvor i landet man bor, i tillegg til om man skal i egen bolig rett fra institusjon eller kommer fra foreldre hjemmet.

Uansett er det nok minst en sosionom med i bildet, kommunenes boligkontor, ergoterapeut, hjemmesykepleien, psykiatrisk uteteam, DPS, fastlege.

 

Jeg ville tro det var naturlig å plassere denne personen i en bolig i et bofellesskap. Kanskje du kunne ta kontakt med et slikt bofellesskap og snakke med de som jobber der?

 

For å svare Cathrine, jeg har ikke sett mange vellykkede slike forsøk! Desverre! Det er fryktelig vanskelig å fatte vedtak som omfatter alt disse brukerene trenger hjelp til feks.

Har en pasient, ikke schizofren, som flyttet til et slikt fellesskap for å ikke være så ensom bla. Støttekontakten som skulle hjelpe henne, fikk ikke lov til å ha noe med pengene hennes å gjøre. Enden på visa var at vi fikk henne inn igjen psykotisk gang på gang fordi hun ikke ante/hadde begrep om penger og dermed ikke turte bruke noen til mat og medisiner. Og hun var mer ensom enn noen gang, fordi det er nesten umulig å plassere flere psyke mennesker under samme tak uten at det blir noen form for gnisninger!

 

Men for all del. vet jo om noen som fungerer og trives godt i et slikt fellesskap!

Link to comment
Share on other sites

For å svare Cathrine, jeg har ikke sett mange vellykkede slike forsøk! Desverre! Det er fryktelig vanskelig å fatte vedtak som omfatter alt disse brukerene trenger hjelp til feks.

Har en pasient, ikke schizofren, som flyttet til et slikt fellesskap for å ikke være så ensom bla. Støttekontakten som skulle hjelpe henne, fikk ikke lov til å ha noe med pengene hennes å gjøre. Enden på visa var at vi fikk henne inn igjen psykotisk gang på gang fordi hun ikke ante/hadde begrep om penger og dermed ikke turte bruke noen til mat og medisiner. Og hun var mer ensom enn noen gang, fordi det er nesten umulig å plassere flere psyke mennesker under samme tak uten at det blir noen form for gnisninger!

 

Men for all del. vet jo om noen som fungerer og trives godt i et slikt fellesskap!

 

Takk for svar ;) Det var den erfaringen jeg også fikk de få månedene jeg hadde i praksis i psykiatrien. Det var mange gjengangere :(

Leit å lese om pasienten din, fortvilende at ikke støttekontakten fikk lov til å hjelpe henne med bruk av penger.

 

 

Nå har jeg et spørsmål til, men nå skal jeg skrive en ny tråd Florence, så jeg ikke ødelegger tråden din ;)

 

 

Florence skrev :

Dette er en lagd case som vi skal finne en problemstilling av. Så belyse relevant teori med sykepleieteori som utgangspunkt for sykepleiehandlinger. Egen drøftingdel.

Det som er informert i casen er bare at han har vært hyppig innlagt i ulike psykiatriske avdelinger i 15 år, har bodd hjemme hos foreldrene til nå og nå skal flytte i egen bolig i hjemkommunen. Han er 45 år med diagnose schizofreni.

Jeg tenker en problemstilling i den duren her: "Hvordan kan jeg som sykepleier bidra til at en person med schizofren lidelse opplever mestring i dagliglivet?".. eller noe sånt. Er ikke helt fornøyd egentlig...

 

 

Den problemstillingen du har laget var vel fin, kan ikke forstå at du ikke er fornøyd med den....

Er det ikke akkurat det som er sykepleierens oppgave i forhold til denne pasienten.

Jeg synes ihvertfall du kan gå for denne problemstillingen ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg lest litteratur i flere dager og har vel egentlig lest meg helt bort! ;)

Så derfor lurte jeg på om en av dere kloke kan fortelle meg litt om miljøterapi?

Er dette noe som også foregår utenfor hjemmet? Og hvilke tiltak gjennom miljøterapi

er vesentlig for min case??

Problemstillingen jeg har nå er: "Hvordan kan helsepersonell gjennom miljøterapi bidra til at en person med

schizofren lidelse opplever mestring i dagliglivet?" Eller "Hvilke tiltak gjennom miljøterapi kan bidra til at en....?" hva er best?

 

Trenger hjelp her jeg. Er helt bortreist i teorien her og ganske rådvill.

Er f.eks. nettverksbygging (aktiviteter, arbeid etc), ego-styrkende sykepleie, selvbestemmelse/autonomi, bedring av sosiale ferdigheter

noe som inngår i miljøterapi? Og hva mer??

 

Skal på veiledning på tirsdag da men tenkte jeg i alle fall skulle ha problemstilling og innhold noenlunde klart.

 

Håper noen kan hjelpe meg....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg kan ikke noe om miljøterapi.

Føler med deg nå, det er så fortvilende når man føler at man sitter fast ;)

Må du ta utgangspunkt i miljøterapi? Ellers vil jeg jo tro at dette gjelder både i og utenfor hjemmet.

 

Hei. Nei, jeg må ikke ta utgangspunkt i miljøterapi. Men det er kanskje mer å skrive om enn den

første problemstillingen min.

Nei, får bare høre med veilederen min. Hadde lyst å komme forberedt til den timen, men det ser

ikke slik ut. Har hele dagen i morgen å tenke på også da ;)

Takk for svar...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy