Jump to content
Sykepleiediskusjon

Gulvvask og andre tilleggsfunksjoner


Sykeplinda

Recommended Posts

På sykehjemmet der jeg jobber har vi i tillegg til pleien ansvar for renholdet av pasientrommene, kontorene og skyllerommet, vi vasker pasientenes klær, og lager mat (sous vide til middag, men vi blir oppfordret til å bake kaffematen selv, samt lage "noe ekstra" til kvelds i helgene)

 

Har dere andre mange sånne tilleggsfunksjoner, og hva synes dere om dem??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jobbet på sykehjem, så jeg har ingen erfaring med dette.

Men jeg blir ganske overrasket når jeg leser dette at dere må ta endel av renholdet.

Det er viktig at sykepleiere blir pålagt arbeidsoppgaver de er utdannet til og ikke alt mulig annet.

Jeg kan ikke komme på en annen profesjon som ville bli pålagt slike oppgaver.

Og når det attpå til er mangel på sykepleiere så må de brukes til sykepleie og ikke noe annet.

 

Da jeg var student og hadde praksis i psykiatrien så vasket pleierene gulvet sammen med pasientene med det var endel av miljøterapien eller hva man skal kalle det. Så da ble det litt anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i psykiatrien var det noe helt annet - det var som du sier miljøterapi og dagliglivstrening. På sykehjemmet synes jeg det med matlagingen er greit, det kan være både miljøarbeid og i tillegg kan man sette inn tiltak i forhold til ernæring. Men å vaske do og gulv og tørke støv er bare til hinder for at vi kan gjøre pasientrettet arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Du må lære deg å boikotte !!!

Jeg jobber på sykehjem og jeg har ganske enkelt valgt å boikotte enkelte gjøremål.

Vi varmer middagene i dampovn, men lager den ikke. Derimot er vi pålagt å vaske kjøkkenskaper,kjøleskap,dampovn, oppvaskmaskin hver uke. I tillegg måle temperatur i varmmat,kjøleskap,oppvaskmaskin etc etc hver uke.

 

Vel,jeg gjør det IKKE ! Jeg er ansatt som pleier ,ikke som renholder !

Jeg har vært i kontakt med tillitsvalgt for sykepleierne og hjelpepleierne på sykehjemmet og også med NSF lokalt. Alle støtter meg på at dette er ikke en sykepleieroppgave, men dessverre står det ikke nedfelt noen steder hva som ER og hva som ER IKKE en sykepleiers oppgaver. NSF tillitsvalgt lokalt sa at vi bare måtte sette ned foten .

 

Og jeg har sagt til kollegaer at jeg er villig til å sette stillingen min på dette "vaskepålegget" . Da får de heller sparke meg, men det kan bli vanskelig for kommunen å forsvare å sparke en sykepleier for å nekte å skrubbe kjøkkenskapene når det er mer enn nok med sykepleierfaglige oppgaver å ta fatt på. (Og,ja, jeg ville sørget for at lokalavisen slo det stort opp!)

 

Så jeg prioriterer. Og jeg prioriterer de sykepleierfaglige oppgavene.

Når Helsetilsynet kommer på kontroller av kjøkkenet så sier jeg tydelig i fra at de bør ikke sette dem i hælene på meg, for jeg holder meg ikke ajour med renholdet av kjøkkenskaper og reglene for det !

 

Vær bevisste, jenter, på hva dere bruker tiden deres til ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy