Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksissjokket!


TES

Recommended Posts

Hei! Student i 5. semester, med 4 praksisperioder bak meg. Jeg er snart ferdig utdannet sykepleier :) Det er bare det at jeg gruer meg til å komme ut i den virkelige verden og jobbe som sykepleier. Jeg har hatt veldig mange leie erfaringer fra praksis, og lurer på om jeg egentlig har lyst til å bli en del av det som for meg fremstår som ei mølje av elendige holdninger, inkompetanse og så stramme rammer rundt tid og ressurser at en aldri egentlig får gjort den jobben en burde. Midt oppi der skal studenter veiledes og dannes til sykepleiere, og jeg er sjokka. Jeg er skikkelig skuffa over hvordan sykepleiere i Norge jobber og har det! I mitt kull er vi svært mange som opplever det samme sjokket, vi lurer på om det er slik overalt?

 

Hvordan klarer dere å forholde dere konstruktivt til at det er sånn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke begynt på studiet enda, men jeg har begynt å lese masse på pensumet. Jeg har akkurat kommet ut etter et lengre sykehusopphold, på to forskjellige sykehus, og jeg må si jeg kjenner ikke igjen mye av det jeg leser i bøkene om hvordan sykepleiere skal jobbe - sammenliknet med det jeg ser fra den andre siden, som pasient. Bare sånn helt grunnleggende ting som oppførsel, holdning, kommunikasjon og til tider rett og slett ren folkeskikk - det var mye å utsette på, og jeg legger enda mere merke til det nå som jeg har lest i fagbøkene selv det sykepleierne har vært igjennom i utdannelsen, og skulle være opplært til. I tillegg til det mellommenneskelige la jeg spesielt merke til manglende hygiene, slapp håndvask/desinfisering, og renholdet på sykehusene er jo helt katastrofalt! (ikke sykepleierens område, men nevner det bare) Så fikk jeg da også infeksjon etter bare få dager på sykehuset.