Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mannlige Jordmødre


Christian-C-B

Recommended Posts

Jeg er en gutt/mann på 17 år, jeg har lyst til å utdanne meg til Sykepleier, og jeg tenkte litt i ettertid på å ta ekstra utdannelse ( Spesial Sykepleier) og jordmor utdannelsen virket svært spennende, men jeg lurte på 2 ting;

- Blir mannlige jordmødre sett på som "Taboo / feil" ?

 

- hvordan blir det etter 3 år med sykepleier utdannelsen til å gå åver på spesial sykepleier, må man ta en slaks Fagbrev / 1-2-3 år praksis, før man kan gå videre?

 

Mvh Christian Charles Berg :)

Link to comment
Share on other sites

For jordmor er det ett års praksis før man kan begynne på studiet, mens for de fleste andre videreutdanninger er det to års praksis.

Tror mange også jobber litt lengre uansett for å få litt mer erfaring som sykepleier, og for å bygge opp mer poeng for å komme inn på studiet...

Det er en annen diskusjon her på forumet som handler om endring av jordmor-tittelen: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=637 -Kanskje du finner noe interessant der :)

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, velkommen hit!

Flott du vil bli jordmor. Mannlige jordmødre er på ingen måte feil.

Men det er ikke så mange av dere. Jeg vet om en mannlige jordmor og jeg kjenner noen som har hatt han da de fødte barn. De var veldig fornøyd med han.

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Velkommen!

 

Jeg har vært veileder for flere mannlige jordmødre, og studiene viser klart at fødekvinner har ikke motforestillinger mot menn som jordmødre så lenge de gir den tryggheten og oppfølgingen de skal ha. Det spiller veldig liten rolle. Du er hjertelig velkommmen inn i hønsegården!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest heidi84

Så gøy! Tror det trengs litt haner inn i hønseflokken, ja ;) Læreren min fra 1.året var 1 av de 2 første utdannede mannlige jordmødre i Norge :)

Jeg hadde ikke reagert på om det kom en mannlig jordmor når jeg fikk datteren min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Hansa

Heisann:-D Jeg er også mann, og har en drøm om å bli jordmor. Begynner på sykepleien nå i august. Gleder meg veldig ;-D Går alt etter planen, så er jeg jordmor om 6-7år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy