Christian-C-B Posted June 14, 2009 Report Share Posted June 14, 2009 Jeg er en gutt/mann på 17 år, jeg har lyst til å utdanne meg til Sykepleier, og jeg tenkte litt i ettertid på å ta ekstra utdannelse ( Spesial Sykepleier) og jordmor utdannelsen virket svært spennende, men jeg lurte på 2 ting; - Blir mannlige jordmødre sett på som "Taboo / feil" ? - hvordan blir det etter 3 år med sykepleier utdannelsen til å gå åver på spesial sykepleier, må man ta en slaks Fagbrev / 1-2-3 år praksis, før man kan gå videre? Mvh Christian Charles Berg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feline Posted June 15, 2009 Report Share Posted June 15, 2009 For jordmor er det ett års praksis før man kan begynne på studiet, mens for de fleste andre videreutdanninger er det to års praksis. Tror mange også jobber litt lengre uansett for å få litt mer erfaring som sykepleier, og for å bygge opp mer poeng for å komme inn på studiet... Det er en annen diskusjon her på forumet som handler om endring av jordmor-tittelen: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=637 -Kanskje du finner noe interessant der Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted June 15, 2009 Report Share Posted June 15, 2009 Først av alt, velkommen hit! Flott du vil bli jordmor. Mannlige jordmødre er på ingen måte feil. Men det er ikke så mange av dere. Jeg vet om en mannlige jordmor og jeg kjenner noen som har hatt han da de fødte barn. De var veldig fornøyd med han. Lykke til Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted June 15, 2009 Report Share Posted June 15, 2009 velkommen hit! jeg kan ikke noe om det ift utdanningen men vil bare ønske deg velkommen hit. Håper virkelig du holder ved jordmordrømmen din!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jordmora Posted July 10, 2009 Report Share Posted July 10, 2009 Velkommen! Jeg har vært veileder for flere mannlige jordmødre, og studiene viser klart at fødekvinner har ikke motforestillinger mot menn som jordmødre så lenge de gir den tryggheten og oppfølgingen de skal ha. Det spiller veldig liten rolle. Du er hjertelig velkommmen inn i hønsegården!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest heidi84 Posted January 6, 2011 Report Share Posted January 6, 2011 Så gøy! Tror det trengs litt haner inn i hønseflokken, ja Læreren min fra 1.året var 1 av de 2 første utdannede mannlige jordmødre i Norge Jeg hadde ikke reagert på om det kom en mannlig jordmor når jeg fikk datteren min. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 6, 2011 Report Share Posted January 6, 2011 En mann som er jordmor i dette programmet http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/697329/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 13, 2011 Report Share Posted January 13, 2011 Her fant jeg en artikkel om den mannlige jordmoren i dette programmet jeg linket til over. http://www.nrk.no/programmer/tv/migrapolis/1.3858391 Artikkelen er fra 2007 og da var det 5 mannlige jordmødre her i landet. Er det noen som vet hvor mange det er nå? Link to comment Share on other sites More sharing options...
oyvrot Posted January 13, 2011 Report Share Posted January 13, 2011 Så kult Cathrine, jeg så det programet i går, men var sikker på at han fyren var lege Har selv vurdert å bli jordmor, tenk for en fantastisk jobb det er! Jeg er også av det mannlige kjønn foresten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 13, 2011 Report Share Posted January 13, 2011 Ja jeg synes du skal satse på jordmoryrket,her trengs det flere menn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hansa Posted July 24, 2013 Report Share Posted July 24, 2013 Heisann:-D Jeg er også mann, og har en drøm om å bli jordmor. Begynner på sykepleien nå i august. Gleder meg veldig ;-D Går alt etter planen, så er jeg jordmor om 6-7år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted July 24, 2013 Report Share Posted July 24, 2013 Så bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.