Jump to content
Sykepleiediskusjon

Å sette sprøyter


idaa

Recommended Posts

Hei :)

Ble nettopp ferdig på videregående i vår, men ville ikke ta et jobbeår så jeg søkte meg rett inn på sykepleie.

Og nå har jeg fått vite at jeg har kommet inn på sykepleie på Hio til høsten.

Gleder meg veldig mye og er spent på hvordan det blir :D

 

Det er en ting jeg lurer veldig på og det er det med å sette sprøyter.

Jeg har sprøyteskrekk når det gjelder at jeg blir satt sprøyte på

og er derfor redd det skal bli skummelt å sette sprøyter på andre.

Allikevel har jeg hørt av andre sykepleiere at det ikke er så ekkelt å sette på andre som

å få en selv. Hva mener dere?

 

Håper på mange svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med plass på sykepleien og velkommen hit til forumet :) Jeg gikk også rett fra videregående (allmennfag) til sykepleien, og det har gått kjempefint selv om jeg ikke hadde "sykepleieerfaring" fra før ;)

 

Selv har jeg aldri hatt noe imot å bli satt spøryter på, men husker første gangen vi skulle prøve å stikke på hverandre, det var skikkelig rart å skulle stikke en annen person! ..Men når jeg først hadde stukket én gang var jeg på en måte ferdig med det "verste" første stikket :P Det var veldig greit at vi fikk prøvd det på skolen først, før vi skulle ut i praksis og stikke på pasientene synes jeg. Lurt å øve litt på hverandre, slik at man blir trygg på prosedyren :D

Det var ikke mange stikkene som skulle til før det ble helt naturlig og ikke lenger skummelt ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

Ja, håper det er sånn med meg også. Gruer meg til å måtte stikke for første gang.

Men er det sånn at andre studenter må få stikke meg også? Siden jeg ikke greier å bli stikki

håper jeg at jeg slipper det :D

Link to comment
Share on other sites

Vi trente på hverandre på sykepleierhøyskolen, men det var noen med sprøyteskrekk som ikke torde å være prøvekaniner for medstudenter. Vi løste det ved at de av oss som ikke var redde for å bli stukket stilte opp for flere.

Det burde gå greit.

Selvfølgelig er det annerledes å sette en sprøyte enn å bli stukket selv.

Det er et arbeidsredskap som du lærer å bruke, og etterhvert vil du nok føle deg helt trygg på utførelsen. Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit og gratulerer med studieplassen :)

Ingen fare. Da jeg studerte var det akkurat slik Beth sier. De med sprøyteskrekk, eller du trengte heller ikke ha skrekk men mislike sprøyter, de slapp å bli stukket på. Det samme gjaldt også nedleggelse av ventrikkelsonde. Det gruet jeg meg til. Jeg lot en student prøve litt, men jeg måtte gi opp ganske fort...

 

Ikke noe problem at du har sprøyteskrekk når du skal sette sprøyter på andre. det venner du deg til og så har du den fordelen at du virkelig forstår de pasientene som deler denne skrekken med deg :D

Link to comment
Share on other sites

Det går bra med de aller fleste på sprøytesettinga, første gangen står veilederen ved siden av deg og passer på at det blir rett. Og er det ikke like greit å øve seg på skolen før du skal prøve på pasienter? Som sykepleier må du jo kunne sette forskjellige sprøyter og venefloner ute jobb, da kan man ikke bare nekte :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy